Streamingdiensten nemen steeds meer de plaats in van traditionele lineaire tv

Onderzoek van Prijsvergelijken.nl: trend in afsluiten van 'internet only' abonnementen

HOORNGIDS REGIO | Bijna de helft van de Nederlanders (47%) vindt dat er op dit moment teveel streamingdiensten zijn. Dit blijkt uit onderzoek van Prijsvergelijken.nl onder ruim 1.100 respondenten. Met de komst van HBO Max en Viaplay in Nederland is het aanbod snel gegroeid en hier zal het niet bij blijven.

SkyShowtime zal binnenkort ook in Nederland zijn intrede maken. Onder deze nieuwe dienst vallen grote TV-makers als Universal Pictures, DreamWorks en Nickelodeon. Voor 47 procent van de Nederlanders is het aanbod momenteel te groot. “We zien een trend in de afname van internet en tv-pakketten. In plaats daarvan worden er steeds meer ‘internet only-abonnementen’ afgesloten. Een verklaring hiervoor kan zijn dat streamingdiensten steeds meer de plaats van traditionele, lineaire tv innemen”, zegt Suzanne van Steenbergen van Prijsvergelijken.nl (http://www.prijsvergelijken.nl).

Zoveel geeft Nederland uit

21 procent van de respondenten geeft minder dan vijf euro uit aan streamingdiensten per maand. Voor de beeldvorming: het goedkoopste abonnement bij Netflix kost tegenwoordig €7,99. Het grootste gedeelte (29%) geeft tussen de elf en zestien euro per maand uit aan streamingplatformen. Er is ook een kleine groep (6%) die meer dan 21 euro per maand uitgeeft aan videodiensten. ”Een verklaring voor het relatief lage bedrag dat mensen gemiddeld voor een streamingdienst betalen, zou kunnen zijn dat mensen hun streamingdiensten delen met familie of vrienden, en hierbij ook de kosten verdelen. Het is ook mogelijk dat mensen onderschatten hoeveel ze uitgeven aan deze diensten. Speciaal daarvoor hebben we een tool ontwikkeld die uitrekent hoeveel mensen precies kwijt zijn aan hun streamingdiensten”, vervolgt Van Steenbergen.

Netflix is de meest populaire streamingdienst. 80 procent van de respondenten heeft een abonnement. Videoland staat met 23 procent op de tweede plek. Disney+ en Viaplay volgen met 18 procent. De minst populaire dienst is op dit moment Apple TV. Slechts vier procent van de respondenten heeft een abonnement.

Alle leeftijdsgroepen streamen

De meeste mensen zijn abonnee van twee of drie streamingdiensten. Mannen hierbij net iets meer dan vrouwen. 45 procent van de mannen betaalt maandelijks voor twee of drie platformen. Bij vrouwen is dit 40 procent. Als er wordt gekeken naar leeftijd dan zijn de 25 tot 35-jarigen het meest fanatiek. 27 procent in die leeftijdsgroep heeft drie of vier abonnementen op videoplatformen.

Bron: Prijsvergelijken.nl

Steeds meer streamingdiensten Steeds meer streamingdiensten