Nog steeds vragen over vocht- en schimmelproblemen woningen Intermaris

"Huur storten op derdenrekening als problematiek niet of onvoldoende wordt opgelost"

HOORNGIDS HOORN | Fractie Tonnaer heeft naar aanleiding van het antwoord van het college van B&W, op vragen van 16 mei, contact gehad met bewoners van huurwoningen van Intermaris die eerder melding hebben gedaan van vocht- en schimmelproblemen.

Volgens de fractie is er geen of onvoldoende actie door Intermaris ondernomen, waardoor deze problemen nog steeds bestaan. De fractie stelt dat er meldingen bekend zijn waar sprake is van ongezonde situaties die door Intermaris niet of onvoldoende opgevolgd zijn.

Als het gaat over de gezondheid van inwoners vindt de fractie het van belang dat de gemeente samen met Intermaris en huurdersvereniging De Boog gaat onderzoeken wat de mogelijke oplossingen zijn.

De fractie adviseert inwoners om de huur op een derdenrekening te storten van bijvoorbeeld een notaris, wanneer er niet wordt gereageerd door Intermaris of de aanpak van de problematiek onvoldoende is.

Zie hieronder de brieven met vragen en antwoorden hierover:

Aan: College van Burgemeester en Wethouders Hoorn

Betreft: reactie n.a.v. de beantwoording artikel 36 vragen over achterstallig onderhoud Intermaris en dan met name vocht- en schimmelproblemen.

Hoorn, 11 juli 2022

Geacht college,

Naar aanleiding van uw reactie op onze vragen m.b.t. het achterstallig onderhoud door Intermaris en dan met name de vocht- en schimmel- problemen hebben wij opnieuw contact gehad met de inwoners die bij ons meldingen hebben gedaan over deze problematiek.

Uiteraard is het onderhoudsniveau van de huizen een probleem van Intermaris en gaat het hier om interne bedrijfsvoering. Wanneer het echter gaat over de gezondheid van onze inwoners vindt onze fractie het van belang dat de gemeente samen met Intermaris en huurdersvereniging De Boog gaat onderzoeken wat de mogelijke oplossingen zijn.

In het antwoord op onze tweede vraag stelt u dat u zich niet herkent in het feit dat de problematiek groot is. Op zichzelf is dit al een vreemd antwoord. Onze fractie ziet dat elke melding op zichzelf voor bewoners een groot probleem is. Er zijn bij ons meldingen bekend, die wij uiteraard ook aan Intermaris door hebben gegeven, waar sprake is van een ongezonde situatie en waar geen of niet voldoende actie door Intermaris wordt ondernomen.

Ook hebben wij begrepen dat er huizen zijn die afgekeurd zijn door Intermaris, maar die toch worden verhuurd. Er is immers sprake van woningnood.

Wanneer er niet gereageerd wordt door Intermaris of de aanpak van de problematiek niet voldoende is zullen wij de huurders adviseren de huur op een derde rekening van bijvoorbeeld een notaris te plaatsen.

Wij hebben nu dan ook de volgende aanvullende vragen m.b.t. deze situatie:

1. Bent u naar aanleiding van de signalen die wij hierover aan u doorgeven alsnog bereid de situatie met Intermaris te bespreken?

2. Wat is de juridische positie in deze situatie van de huurders?

Met vriendelijke groet,

Namens Fractie Tonnaer,

Marieke Rijk, gemeenteraadslid

Ellen van der Knaap, gemeenteraadslid

 

Antwoord van college van B&W op vragen van brief van 16 mei

Hoorn, 14 juni 2022

Onderwerp: Beantwoording art. 36 vragen over achterstallig onderhoud huizen Intermaris en dan met name vocht en schimmelproblemen

Beste mevrouw Rijk en mevrouw Van der Knaap,

U heeft vragen gesteld over achterstallig onderhoud huizen Intermaris en dan met name vocht en schimmelproblemen. In deze brief leest u de antwoorden op uw vragen.

Vraag 1 Wat zijn de concrete afspraken die het college over het onderhoudsniveau van de huizen van Intermaris heeft gemaakt? Wij ontvangen graag een tussenrapportage van de stand van zaken.

Antwoord

Tijdens de behandeling van de jaarschijf 2022 van de prestatieafspraken 2021-2025 tussen gemeente Hoorn, Intermaris en de Verenigde Huurdersorganisaties De Boog is er een motie over het onderhoudsniveau van de woningen van Intermaris ingediend. Wethouder Marjon van der Ven heeft toegezegd de strekking van de motie over het onderhoudsniveau van de sociale huurwoningen ee te nemen in het ambtelijke en bestuurlijke overleg met Intermaris en De Boog. Dit is gebeurd. Uit deze overleggen zijn geen verontrustende berichten naar voren gekomen. Intermaris heeft de vocht- en schimmelproblematiek opgepakt en zo nodig aangepakt. Het onderhoudsniveau is bovendien bovenal een kwestie van interne bedrijfsvoering. Er is geen tussenrapportage die wij u kunnen aanbieden.

Vraag 2 Deelt het college onze bevindingen en kan zij erop toezien dat de zorgelijke situaties direct door Intermaris worden opgepakt?

Antwoord

Het college herkent zich niet in de constatering dat de problematiek groot is. Eerder ging het in de Kersenboogerd om 23 woningen op een woningbestand van 2.500 sociale huurwoningen van Intermaris in de Kersenboogerd. Uiteraard vindt het college ook dat de zorgelijke situaties, zeker waarbij ook sprake is van gezondheidsklachten, direct moeten worden opgepakt. Dat is ook wat Intermaris ons heeft verzekerd. Daar waar er sprake is van schimmel en vocht onderneemt Intermaris altijd actie.

Vraag 3 Kan 1.Hoom en dan met name de participatiecoach, die ingezet is om de zorgklanten te ondersteunen, een rol spelen in het ondersteunen van huurders, het signaleren van de problemen en het melden van vocht en schimmel problemen bij Intermaris?

Antwoord

Niet alleen de twee participatiecoaches, maar alle medewerkers van 1.Hoorn die op huisbezoek gaan bij inwoners van de gemeente Hoorn (jeugd-, schuldhulp- en sociaal werkers) die in sociale huurwoningen van Intermaris wonen kunnen een rol spelen bij het signaleren en melden van vocht- en schimmel-problemen bij Intermaris.


Met vriendelijke groet,
Burgemeester en wethouders van Hoorn

Stadhuis van Hoorn Stadhuis van Hoorn