Kruising IJsselweg - Maasweg blijft onheilsplek

06-08-2022

HOORNGIDS HOORN | Onlangs vond wederom een ernstig ongeval plaats op de kruising IJsselweg / Maasweg in Hoorn. In een eerder stadium heeft de politieke partij Hoorn Lokaal al vragen gesteld om de verkeersveiligheid te verhogen. Het leidde tot het plaatsen van extra verkeersborden. Dat lijkt echter slechts ten dele tot verbetering van de onheilsplek te hebben gezorgd. Niet alleen doordat zich nog steeds ongevallen voordoen, maar omwonenden zien ook veel bijna-ongevallen, mede door de toename van de verkeersdrukte aldaar.

Hoorn Lokaal wil dat er met de meest mogelijke spoed wordt onderzocht hoe de situatie verbeterd kan worden (plaatsing van verkeerslichten lijkt de meest voor de hand liggende oplossing) en stelde daartoe onderstaande brief op aan het college van B&W van Hoorn.
 
Geacht college.
Onderstaande art.36 vragen hebben wij in september 2021 gesteld.  Daarna zijn er extra borden geplaatst om het veiliger te maken. Helaas heeft er hedenmiddag weer een zeer ernstig ongeval plaats gevonden. Van omwonenden horen wij dat er veel bijna ongevallen plaats vinden. De weg wordt alleen maar drukker door verkeer uit Bangert & Oosterpolder. Wij verzoeken u met klem  om hier op korte termijn onderzoek te laten doen hoe dit kruispunt veiliger kan.
Met vriendelijke groet,
John Halsema  - Raadslid Hoorn Lokaal

Brief september 2021
Geacht college,
De IJsselweg is een belangrijke ontsluitingsweg in Hoorn, het is een toegangsweg richting de Kersenboogerd, Westerblokker en de Bangert &Oosterpolder. Op een aantal kruisingen op de IJsselweg wordt het verkeer geregeld door middel van verkeerslichten. Dat is echter niet het geval bij de kruising met de Maasweg.
Het kruispunt wordt echter als zeer onoverzichtelijk ervaren. Dat komt mede door de ‘slinger ‘die in de IJsselweg zit waardoor de kruising laat wordt opgemerkt en de onduidelijke scheiding tussen snel en langzaam verkeer bij dit kruispunt. Vanuit omwonenden klinkt er langer de roep om het kruispunt veiliger te maken, zij zien met regelmaat gevaarlijke situaties en bijna-ongelukken voorbijkomen.
Afgelopen tijd zijn er enkele ernstige ongevallen geweest op de IJsselweg, waarbij auto’s in de flauwe bocht de macht over het stuur verloren en tegen lantaarnpaal en/of bomen zijn gebotst.
Begin juli heeft er een ernstig ongeval met overstekende kinderen plaatsgevonden. Ook dáárna zijn er alweer enkele incidenten gemeld.
De gemeente Hoorn heeft recent een aantal extra waarschuwingsborden geplaatst. Wij vragen ons af of deze borden voldoende de snelheid remmen en daarnaast vinden we het verkeersbord dat een overzicht geeft over de inrichting van het kruispunt alleen maar verwarrend.
Het feit dat het nodig is om extra bebording te plaatsen versterkt ons idee dat het kruispunt onveilig en onoverzichtelijk is.
Dat brengt ons tot de volgende vragen:
Waarom wordt het kruispunt IJsselweg/Maasweg niet beveiligd met een VRI, terwijl dat bijvoorbeeld bij de Lingeweg wel gebeurt? Naar ons idee is de verkeersintensiteit daar lager en minder gecompliceerd dan op de kruising met de Maasweg?
De gemeente Hoorn heeft recent een aantal waarschuwingsborden geplaatst op en bij de kruising. Wat is de reden voor deze plaatsing en op basis van welk advies is hiertoe overgegaan?
Bent u het met ons eens dat u met het plaatsen van deze extra borden zelf ook het signaal geeft dat er sprake is van een onveilige kruising?
Heeft u een externe partij wel eens laten beoordelen of deze kruising voldoende veilig is?
Hoe beoordeelt u de inrichting van het kruispunt en dan vooral die van de fietsersstromen?
Zijn er wel eens plannen geweest om het kruispunt een reconstructie te geven of anderszins aan te passen?
Met vriendelijk groeten
Namens Hoorn Lokaal             
René Assendelft, Raadslid
John Halsema, Commissielid

Kruising IJsselweg - Maasweg Kruising IJsselweg - Maasweg

Reacties
Reactie: (Ben)
6-8-2022, 19:31
Goede vragen! Ik steek er vaak over als voetganger. Helaas heb ik er een gewoonte van moeten maken om te wachten met oversteken, tot een veilig moment. Ik heb de uitbreiding van waarschuwingsborden mogen aanschouwen, maar heeft het verschil niet gemaakt. Er bestaat een type automobilist dat niet zit te wachten op onderbrekingen van de rit. De onveiligheid heeft alles te maken met menselijk gedrag dat heel moeilijk is bij te sturen. Daarom denk ik dat verkeerslichten de enige oplossing is. 100% veilig verkeer bestaat helaas niet. Ik erger mij al jaren aan de situatie en ik heb er nooit iemand van handhaving gezien, in tegenstelling tot gisteren direct na het ongeluk.