Tunnelvarianten

Column van Sjaak Grosthuizen

Twee keer moest ik kijken of ik het wel goed las. Er wordt toch gesproken over het aanleggen van een tunneltje onder het spoor door om zo bij alle nieuwbouw in de Poort van Hoorn, het centrum en de Grote Waal te kunnen komen. Van achttien mogelijke varianten zijn er twee overgebleven en beide zijn tunnelvariant.

Verdorie zeg! Krijgt die oude vos Roger Tonnaer dan toch zijn zin? Heeft hij het al die tijd bij het rechte eind gehad? Heeft hij sinds 2014 geheel terecht met bijna ergerniswekkende regelmaat gemekkerd over de noodzaak van een tunnel onder het spoor door? Door Roger Tonnaer moest ik even zo vaak denken aan de spreuk ‘Ceterum censeo Carthaginem esse delendam’ die Cato Maior (234-149 voor Chr.) na elke bijeenkomst scheen te hebben uitgesproken. Nu klinkt de uitlating: ‘En toch vind ik dat er een tunneltje moet komen’ wat vredelievender dan ‘Overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden.’ Zit ik er, en met volgens mij een hoop anderen, zo vreselijk naast met de mening dat je best een spoorbaan kunt kruisen zonder een ondergrondse traverse?

Ik lees nu dat het afsluiten van de huidige spoorwegovergang bij het Keern niet betekent dat er op een ander stukje gewoon een nieuwe overweg mag worden neergezet. Dat was mij en velen met mij nog niet bekend. Het zou een aantal raadsleden al wel enige tijd bekend kunnen zijn geweest en misschien was dat de langst geachte afgevaardigde van de Hoornse bevolking ook al eeuwen. Geen nieuwe overweg betekent dus wel een nieuwe tunnel en geen nieuwe tunnel kan alleen betekenen dat de overweg aan het Keern blijft voortbestaan.

Ik begin me nu af te vragen sinds wanneer de zekerheid van de komst van een tunnel begon te leven bij een aantal andere politici. Ook nu zijn er partijen vertegenwoordigd in het college die vòòr 2014 hartstochtelijk betoogden dat er een tunnel moest komen. Zouden zij al die jaren gewoon zwijgend gewacht hebben op dit moment? Of is er zodanig gestuurd met planschetsen opdat men nu niets anders meer kan concluderen dan dat een tunneltje onvermijdelijk is? Heeft men daarom in de afgelopen bestuursperioden bij het ontwikkelen van de Poort van Hoornideetjes expres in het midden gelaten of een tunneltje het best zou passen bij de toegankelijkheidseisen voor stad en Poort?

Zou Fractie Tonnaer nu al een feestelijk flesje opentrekken of -draaien of wacht men daar totdat er een definitieve verlossende klap op het voorstel gegeven wordt? Zal Roger dan triomfantelijk de raadzaal rondkijken en na de vergadering even nablijven om de verdiende schouderklopjes te incasseren? Zal ik zo grootmoedig zijn mijn ongelijk toe te geven met het overhandigen van een flesje rode wijn met de toevoeging: ‘Gefeliciteerd en dit is voor het feestje dat je met je fractie gaat vieren?’

Ik weet niet of een meerderheid van de raad geestdriftig zal instemmen met een van de overgebleven voorstellen. Men zou de overweg bij het Keern ook gewoon kunnen blijven handhaven. Met een stuk minder dan tachtig miljoen euro zou men er een betere overweg van kunnen maken. Men zou in meerderheid het idee kunnen opvatten dat de meedenkende burgerij voornamelijk bestond uit door Roger en andere voorstanders opgetrommelde volgelingen. Hoe hard zijn de tunneldiepgravende conclusies van de onderzoekbureaus? Er moet nog worden afgewacht of Prorail, het Rijk of de Provincie willen meebetalen. En wat te doen wanneer zij niet over de brug willen komen?

In de fractievergaderingen van alle fracties zullen diverse varianten nog eens uitgebreid aan de orde gaan komen. In april horen we hoe de uitslag zal zijn. Vanaf nu leven we ernaar toe en vanaf volgende jaar april zullen de plannen voor het vernieuwen en meer stad maken een vlotter verloop kennen. We zullen dan weten of onze eigen Roger Cato daarna er het zwijgen toe doet.

De inhoud van de column is uitsluitend voor rekening van de auteur. HoornRadio/HoornGids is niet ge- of verbonden aan een politieke partij of welke politieke richting dan ook, maar geheel autonoom, onafhankelijk en ongebonden.

Sjaak Grosthuizen schrijft zijn column_tunnelvarianten Sjaak Grosthuizen schrijft zijn column_tunnelvarianten