Vragen van Liberaal Hoorn en De Realistische Partij over gebrek aan vertrouwen in de Hoornse politiek

Volgens beide fracties is de oorzaak gebrek aan transparantie, verantwoordelijkheid en betrokkenheid

HOORNGIDS HOORN | Liberaal Hoorn (LH) en De Realistische Partij (DRP) maken zich zorgen over het afnemende vertrouwen in de Hoornse politiek. Zij hopen door middel van vragen en ideeën van beide fracties een stap te kunnen zetten om met elkaar het vertrouwen van de inwoners te verbeteren.

De fracties benoemen het feit dat de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart vorig jaar historisch laag was, namelijk 50,3 %. Hoorn scoorde met 46,6% nog lager. De fracties wijten dit aan gebrek aan transparantie, verantwoordelijkheid en betrokkenheid.  Zij stellen vragen hierover aan het college van B&W:

 

Aan: het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoorn

Postbus 603

1620 AR Hoorn

Betreft: Artikel 36- vragen werken aan meer vertrouwen inwoners en ondernemers

Hoorn, 24 januari 2023

Geacht college,

Het is belangrijk om te erkennen dat er momenteel een grote kloof bestaat tussen politiek, inwoners en ondernemers. Dit speelt landelijk, maar ook in onze gemeente. Het landelijke opkomstpercentage bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 was historisch laag namelijk 50,3%. Ook Hoorn bereikte een dieptepunt: 46,6% van de kiesgerechtigden maakte gebruik van het stemrecht.

Dit lage opkomstpercentage zegt veel over het vertrouwen in de politiek. Wat onze fracties betreft kan dit worden toegeschreven aan een gebrek aan transparantie, een gebrek aan verantwoordelijkheid en een gebrek aan betrokkenheid.

Onze fracties willen een zichtbare, toegankelijke en aanspreekbare overheid die onze inwoners en ondernemers als gelijkwaardige gesprekspartner behandelt. Een overheid die de leefwereld van onze bewoners en ondernemers centraal stelt. Met ruimte voor maatwerk waar het kan en waar dat noodzakelijk is. Dat vereist een open houding, met een serieuze en niet vrijblijvende opvolging van ingebrachte meningen. Een klacht biedt bij uitstek de kans om de relatie te versterken. Een goede klachtenbehandeling is goed voor onze inwoners en ondernemers en vergroot het vertrouwen in de gemeentelijke overheid.

Vertrouwen omgeslagen in wantrouwen

Er is de afgelopen jaren altijd wel kritiek op de overheid geweest maar de laatste jaren lijkt er iets anders aan de hand. Bij onze inwoners en ondernemers is het beeld ontstaan dat bestuurders oneerlijk zijn, incompetent en niet in staat zijn complexe maatschappelijke problemen op te lossen. Onze fracties zien het vertrouwen overgaan in wantrouwen en juist dan zien wij dat inwoners en ondernemers afhaken en zich gaan verzetten tegen de gemeente. Onze fracties willen daarom dat we als overheid weer naast onze inwoners en ondernemers gaan staan en niet tegenover elkaar.

Menselijke maat moet weer terug

De afgelopen jaren is de tendens, dat de gemeente Hoorn gerund moet worden als een bedrijf, efficiënt en effectief. Daarbij zijn we belangrijke waarden uit het oog verloren als medemenselijkheid, openheid en rechtvaardigheid. Onze inwoners en ondernemers worden nu vooral gezien als consumenten met een nummer. Als we het vertrouwen van onze inwoners en ondernemers willen herwinnen moeten we het positief mensbeeld weer omarmen. Er moet vertrouwen komen in plaats van achterdocht.  

Onze fracties zien kansen om het vertrouwen in de overheid te herstellen en heeft daarbij de volgende vragen gericht op de oplossingen die onze fracties zien:

· Welke visie en ambities heeft het college en de ambtelijke organisatie op het thema “vertrouwen tussen onze inwoners, ondernemers en overheid” en op welke wijze brengt u de raad hierover in positie?

· Hoeveel klachten zijn er de afgelopen 4 jaar ontvangen en is duidelijk waar deze klachten over gingen?

· Hoe weten wij wanneer een klacht naar tevredenheid is afgehandeld? Welke afspraken zijn hierover gemaakt?

· Onze inwoners en ondernemers voelen zich soms kwetsbaar en onmachtig tegenover de organisatie. Op welke wijze kan de gemeente meer gaan werken vanuit vertrouwen? Wat is hiervoor nodig?

Als we de menselijke maat terug willen in de werkwijze van de gemeente, hoe kunnen we dat realiseren en wat is hiervoor nodig?

Wij zien regelmatig dat de gemeente lijnrecht tegenover onze inwoners en ondernemers staat. Op welke wijze kan de juridische functie meer ten dienste staan van de relatie tussen de overheid en onze inwoners en ondernemers?

· Ziet u mogelijkheden om in contact met onze inwoners en ondernemers niet alleen de regels centraal te stellen, maar vooral recht te doen aan de belangen van onze inwoners en ondernemers? Vooral nu inwoners en ondernemers door een opeenstapeling van crises moeilijke tijden doormaken. 

· Hoeveel juridische geschillen zijn er de afgelopen 4 jaar geweest en welke kosten zijn hiermee gemoeid? Verdeeld in uren intern en externe ondersteuning, graag een gedetailleerd overzicht.

· Een van die maatregelen om juridische geschillen te voorkomen is mediation. Bemiddeling dient ertoe om conflicten en juridische procedures te beëindigen of te voorkomen. Mediation is een vorm van conflictbemiddeling en kan worden ingezet in plaats van direct handhavend optreden. Hoeveel mediation trajecten zijn er de afgelopen 4 jaar gehouden en wat waren hiervan de kosten?

· Is onderzocht of mediation mogelijk was? Hoe vaak is dat aangeboden of aangevraagd?

· Op welke wijze kan mediation verder worden geprofessionaliseerd en worden geïntegreerd in de ambtelijke organisatie?

· Wij verzoeken u ons periodiek (één keer per jaar) verslag te doen over de voortgang voor het herstellen van het vertrouwen van onze inwoners en ondernemers. Bent u hiertoe bereid?

Op alle bovenstaande vragen hebben wij graag antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Chris de Meij                           Liberaal Hoorn
Menno Jas                               De Realistische Partij (DRP)

stemlokaal stemlokaal