Mogelijk nader onderzoek naar gebiedsindeling Poort van Hoorn

Problemen met geur- geluidsoverlast en fijnstof bij aanstaande bouwprojecten

HOORNGIDS HOORN | Vorig jaar is de Hoornse gemeenteraad geïnformeerd over de ontwikkelingen en de voortgang rondom de woningbouw in de Poort van Hoorn (stationsgebied Hoorn). In de Poort van Hoorn zouden rond 1.100 woningen gerealiseerd gaan worden. Drie lokale politieke partijen vragen zich echter af of deze woningen er wel gaan komen. Geur-, geluids- en fijnstofoverlast van het treinverkeer en de stoomtram zouden wel eens roet in de plannen kunnen gooien.

Liberaal Hoorn, DRP en Fractie Tonnaer hebben gekeken naar een aantal andere gemeenten en zien dat hier ook eerder onderzoek naar is gedaan. Vanwege de ernst van de bevindingen is onderstaand schrijven verzonden aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoorn.

Geacht college, 
September vorig jaar is de gemeenteraad geïnformeerd over een geur- en geluidsonderzoek dat is uitgevoerd. In de Poort van Hoorn (noordkant station) worden ongeveer 1100 woningen gebouwd. Wij vragen ons echter af of het geur- en geluidsonderzoek gevolgen heeft op het aantal woningen en de bouwlocatie aan de noordkant van het station. Geur, geluid en fijnstof overlast wat door NS-treinen en stoomtram wordt veroorzaakt kunnen de gemeente ertoe aanzetten de plannen aan de noordzijde van het station aan te moeten passen. 

Uit het onderzoek is gebleken dat de gemeten gemiddelde en maximale geluidsniveaus veroorzaakt door NS-treinen op sommige woningbouwlocaties te hoog zijn. Het toepassen van hogere grenswaarden is daarbij niet afdoende en biedt geen uitkomst om de geur- en geluidsproblemen op te lossen. Ook is ten opzichte van de oorspronkelijke plannen een nader onderzoek nodig naar de haalbaarheid van woningbouw in combinatie met indelingseisen en gevelmaatregelen. Bovendien is vastgesteld dat de gemeten geur-grenswaarden van de Museumstoomtram worden overschreden in het noordwestelijk deel van het plangebied. 
Onze fracties zijn van mening dat de huidige positie van NS en stoomtram onomstreden is en mede daarom de stedenbouwkundige inrichting en de geplande woningbouw aan de noordkant aangepast moet worden. Naar alle waarschijnlijkheid zal het nodig zijn een nieuwe gebiedsindeling te ontwerpen om tot een uitvoerbaar bestemmingsplan te komen.
Wij verwijzen hierbij naar een onderzoek van GGD Amsterdam naar de luchtkwaliteit rondom station Amsterdam Sloterdijk. Uit dit onderzoek bleek dat de concentraties fijnstof rondom het station hoog waren, vooral op drukke tijden. In 2019 publiceerde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) een rapport over de luchtkwaliteit rondom Schiphol. Hierbij werden ook metingen gedaan bij treinstations in de omgeving van Schiphol. Hieruit bleek dat de concentraties fijnstof op sommige locaties hoog waren. In 2020 publiceerde de gemeente Utrecht een onderzoek naar de luchtkwaliteit rondom station Utrecht Centraal. Hierbij werden metingen gedaan op verschillende plekken in de omgeving van het station. Hieruit bleek dat de concentraties fijnstof op sommige plekken te hoog waren volgens de Europese normen.

Gelet op bovenstaande de volgende vragen:
Is er een fijnstof, geur- en geluidsonderzoek uitgevoerd voor de locaties oude hockeyvelden en Poort van Hoorn (stationsgebied/Pelmolenpad) en kunt deze informatie openbaar maken?
Hoe verhouden de resultaten uit deze onderzoeken zich tot de grenswaarden en streefwaarden voor stoffen in de lucht vastgesteld door de EU?
Door welke organisatie is het onderzoek uitgevoerd? Hebben de onderzoeksresultaten consequenties voor de stedenbouwkundige inrichting, aantal te bouwen woningen en de bouw verhouding van minimaal 30 % sociale huur, 30 % middeldure huur en betaalbare koop en 40 % vrije keuze?  Zo ja welke?
Bent u het met ons eens dat de historische positie van de NS en stoomtram prioriteit heeft tegenover de toekomstige bouwplannen aan de noordkant van het station?
Welke gevolgen heeft het onderzoek voor de bestaande businesscase, onderdeel van de Samenwerkingsovereenkomst voor het Stationsgebied die de gemeente Hoorn op 31 mei 2021 met Provincie Noord-Holland, NS en ProRail heeft afgesloten? 
Heeft een wijziging in de plannen gevolgen voor de reeds ontvangen en nog te ontvangen subsidiegelden vanuit het Rijk c.q. de Provincie?

Met vriendelijke groeten, 
namens Liberaal Hoorn, Chris de Meij, gemeenteraadslid
namens DRP, Menno Jas, gemeenteraadslid
namens Fractie Tonnaer, Roger Tonnaer, gemeenteraadslid

Poort van Hoorn birdview Poort van Hoorn birdview