De marketing van Hoorn

Commissievergadering 21 februari

HOORNGIDS HOORN | Hoorn moet meer stad worden, deze ambitie moet vervat worden in plannen. In 2022 is de start gemaakt en de focus lag toen op het in orde brengen van de basis. In 2023 moet het plan meer vorm gaan krijgen in ontwikkelingen, activiteiten en uitingen. De raadscommissie krijgt een campagneconcept voorgelegd en een communicatie- en mediastrategie. Hiervoor is een budget van 200.000 euro beschikbaar.

Sabine Bruijne (D66) vraagt zich af of het budget toereikend is om het merk Hoorn in de markt te zetten? Ook VVD-woordvoerder Mitchel Sluis vraagt zich af of er niet meer geld beschikbaar gesteld kan worden. CDA Hoorn vraagt bij monde van Diana Dekker of Zwaag en Hoorn ook wordt meegenomen in de plannen. Ellen van der Knaap (Fractie Tonnaer) ziet een mooi opgeruimde binnenstad als een goede promotie van de stad. Er zijn mogelijkheden om zeer voordelig spotjes over culturele activiteiten te laten uitzenden bij de NPO. Menno Jas (De Realistische Partij) noemt de prachtige kreten uit het voorstel op en vindt ze nietszeggend zolang er niet eens voldoende woningen zijn. Hij denkt dat op de website van de gemeente ook extensies kunnen worden ingebouwd waardoor men veel meer over Hoorn kan bekijken. Arnica Gortzak (PvdA Hoorn) wil graag het eerlijke verhaal over Hoorn, zoals een tekort aan betaalbare woningen. Daarmee trek je geen mensen aan.

Wethouder Arthur Helling ervaarde veel steun vanuit de raadscommissie. De volgende stap kan nu worden genomen. Dan komt ook de vraag wat doen we met de slogan ’Ik hou van Hoorn’ en ’Hoorn stad van de Gouden Eeuw’. Dan wordt ook duidelijker hoeveel geld nodig zal zijn om de acties naar buiten te kunnen uitvoeren. Voor dit jaar is het budget nog voldoende.

Wanneer er in Blokker en Zwaag of in andere wijken evenementen gaan plaatsvinden, dan kunnen die worden meegenomen in de evenementenkalender en in de stadspromotie. Het is ook een logische stap om wanneer een programma wordt uitgezet, dat voor meer jaren te laten zijn. Er wordt weer voorzichtig gesproken over communicatie met de andere Westfriese gemeenten over de marketing van de regio.

Wethouder Helling over Hoorn Marketing Wethouder Helling over Hoorn Marketing