Veel vragen bij ondernemers over Zero Emissiezones

Fracties ÉénHoorn, Sociaal Hoorn, De Realistische Partij en Fractie Tonnaer stellen hierover vragen aan B&W

HOORNGIDS HOORN | Het is landelijk beleidsvoornemen om vanaf 2025 zo geheten Zero Emissiezones (ZE-zones) in binnensteden van gemeenten in te gaan stellen. Vracht- of bestelauto’s met een emissieklasse 4 of lager mogen die zones niet betreden. In opdracht van Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) zal de Rijks Dienst Wegverkeer (RDW) ondernemers hierover per brief informeren.

In Hoorn zijn 75 ondernemers die dergelijke vracht- of bestelauto’s gebruiken. Enkele ondernemers in de binnenstad hebben hierover al vragen aan gemeenteraadsleden en wethouder gesteld. De omschakeling naar zero emissie zal een zorgvuldig proces moeten zijn over meerdere jaren. De fracties ÉénHoorn, Sociaal Hoorn, De Realistische Partij en Fractie Tonnaer, stellen hier vragen over:

Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Nieuwe Steen 1
Hoorn

Betreft:    Overige vragen

Onderwerp:    Zero emissie-zone binnenstad

Hoorn, 28-02-2023

Geacht College,

Op 6 augustus 2021 heeft u art. 36 vragen inzake een ZE-zone voor vrachtverkeer naar de binnenstad van Fractie Tonnaer, VVD, DRP, CDA en Sociaal Hoorn beantwoord. 
23 november 2021 heeft u een brief aan de Raad geschreven inzake het uitwerken van een zero emissie-zone voor vrachtverkeer binnenstad en omgeving. 
Op 12 oktober 2022 is er een kennissessie geweest over de (mogelijke) invoering van een ZE-zone voor stadslogistiek. 
En recentelijk, 12 februari 2023, heeft wethouder Assendelft de Raad per brief geïnformeerd over de landelijke campagne communicatie ZE-zone door de G40. In deze brief schrijft de wethouder onder meer: “In opdracht van het Ministerie I&W verstuurt de Dienst Wegverkeer (RDW) op korte termijn brieven naar ondernemers met een vracht- of bestelauto met een emissieklasse 4 of lager. Zij mogen vanaf 2025 de eerste gemeenten met een ZE-zone niet meer betreden. Ook eigenaren wonend in Hoorn ontvangen een brief, dit zijn er 75”. Tevens vermeldt de wethouder in de brief dat Hoorn nog in de onderzoeksfase zit en dat dit jaar zal worden toegewerkt richting formele besluitvorming, maar ook dat een invoeringsdatum nog niet bekend is, omdat dit mede afhangt van hoe soepel dit proces loopt en dat tussen besluitvorming en invoeringsdatum een minimale periode van 2 jaar zit.

De fracties van ÉénHoorn, Sociaal Hoorn, DRP en Fractie Tonnaer begrijpen dat dit proces zorgvuldig, en in overleg met Raad en ondernemers, gelopen moet worden, maar enkele ondernemers in de (binnen)stad hebben zich nu al tot onze fracties gewend met vragen. Bakkerij Otten (Rein Otten) heeft contact gehad met wethouder Helling die heeft aangegeven dat Rein Otten een aantal terechte kanttekeningen plaatst met betrekking tot de capaciteit van het stroomnet (Liander), het aantal laadplekken en dat bestelbussen met een zwaarder accupakket een Groot Rijbewijs i.p.v. een rijbewijs B vergen. De wethouder liet weten dat er nog veel onduidelijk is o.a. het moment van invoering van de ZE-zone, de omvang van het ZE-gebied, welk overgangsregime er komt, handhaving en ook de technische randvoorwaarden.

De fracties van ÉénHoorn, Sociaal Hoorn, DRP en Fractie Tonnaer denken dat deze vragen ook breder (gaan) leven onder ondernemers en bedrijven actief in de horeca, logistiek, detailhandel, retail, schoonmaak, bouw etc. 

Daarom hebben onze fracties de volgende vragen:

1.    Deelt het college onze mening dat bij invoering van een ZE-zone primair aan de technische randvoorwaarden moet zijn voldaan o.a. capaciteit van het net, voldoende oplaadplekken etc. Motiveer.
2.    Onze fracties gaan ervan uit dat nieuw ZE-beleid voor ondernemers niet zomaar maar uit ‘de lucht komt vallen’. 
Hoe worden ondernemers, andere belanghebbenden en belangenverenigingen van ondernemers en winkeliers de komende jaren geïnformeerd en hoe kunnen zij participeren?
3.    Komt er een overgangsregime en hoe ziet dit regime eruit? Word de Raad betrokken bij het opstellen van dit regime?
4.    Hoe krijgt de gemeentelijke haven, het Oostereiland en andere de andere havens hierin een plek? Komen cruiseschepen, beroeps- en recreatievaart ook onder dit bewind te vallen? Motiveer s.v.p.
5.    Hoe wordt de Raad de komende tijd meegenomen?

ÉénHoorn, Sociaal Hoorn, DRP en de Fractie Tonnaer zien uw antwoorden met belangstelling en binnen de daarvoor geldende termijn tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Aart Ruppert, raadslid ÉénHoorn
Jeroen van der Veer, raadslid Sociaal Hoorn
Menno Jas, raadslid De Realistische Partij
Roger Tonnaer, raadslid Fractie Tonnaer

Zero Emissie Zero Emissie