'Meer stad' is leidend in de marketingplannen van Hoorn (+ HoornRadio interview met Arnica Gortzak (PvdA))

Raadsvergadering 14 maart

HOORNGIDS HOORN | De stad Hoorn moet nog beter in de markt worden gezet. Dat betekent dat er een campagneconcept en communicatie- en mediastrategie moet worden ontwikkeld. In 2022 is daar een start mee gemaakt en het college van Hoorn wil daar dit jaar mee doorgaan. De ambitie ‘Meer stad worden’ is leidend in deze plannen.

Gesprek met raadslid Arnica Gortzak (PvdA) over stadsmarketing

LUISTEREN NAAR HET INTERVIEW (3.39 min.) (https://www.hoorn-online.nl/interview/Gesprek met Arnica Gortzak over stadsmarketing2023-03-14.mp3)

Moties en amendementen

Fractie Tonnaer ziet geen heil in onderzoek naar een goede slogan. De slogan ‘Hoorn is verrassend compleet en soms compleet verrassend’ vinden zij niet als wervend genoeg en zijn van mening dat het geld voor het bedenken van een goede slogan beter aan iets anders kan worden uitgegeven. Via een motie hoopt de fractie op instemming.  De PvdA diende een amendement in waarin zij vanwege de rol van Hoorn in de slavenhandel steun zoekt voor het intrekken van het programma rond ’Stad van de Gouden Eeuw’.

Ook DRP kwam met amendementen waarin betoogd werd geld uit te trekken om via de website van de gemeente informatie te verstrekken welke evenementen en interessante plekken bezocht kunnen worden. Over het niet meer gebruikmaken van de term en website ‘Ik hou van Hoorn’ diende DRP een motie in.  

Wethouder Arthur Helling raadde de motie van Fractie Tonnaer af, omdat er nog niet gezocht wordt naar slogans. De amendementen lijken hem ook niet nodig. Ze lopen te ver vooruit op de zaken. Het verhaal over de Hoornse Gouden Eeuw zijn meer gericht geweest op de ‘Slag op de Zuiderzee’. Over de kosten die gemoeid zijn met het extern uitzetten van online marketingactiviteiten zal de raad regelmatig worden bijgepraat. Een aantal opdrachten wordt uitbesteed en zal voor niet langer dan een jaar zijn. Bij langjarige opdrachten wordt dit eerst met de raad besproken.

Het amendement van de PvdA met ondersteuning van GroenLinks werd enigszins gewijzigd in de tekst dat in de toekomst bij marketing de Gouden Eeuw niet meer als thema terugkomt.

De amendementen en de motie waren voor te weinig raadsleden een reden om aan te nemen. Het raadsvoorstel over de marketing haalde wel een meerderheid.

Raadsvergadering 14 maart 2023 Raadsvergadering 14 maart 2023