Stadsmarketeer

Column van Sjaak Grosthuizen

Elke stad wil graag meer zijn dan een loze stip op de kaart. Als stad tel je pas een beetje mee wanneer door een willekeurige inwoner van Novosibirsk de vinger op de juiste plek van de wereldkaart wordt gezet terwijl hij je verbaasd aankijkt met de vraag: Dat weet je zelf toch ook wel? Ik ken niemand die dit in Novosibirsk heeft uitgeprobeerd, maar wie zou zo’n verhaal nu geloven?

Hoorn wil graag op de kaart staan en dat iedereen zelfs met de ogen dicht de stad weet aan te wijzen. En nog belangrijker om te bereiken is de zielenwens van elke bewoner dezer aardkloot om toch minstens één keer in het leven Hoorn bezocht te hebben. Ziedaar de ambitie en om dat doel te bereiken zal jaarlijks een complete euroton uit de gemeentelijke schatkist worden opgediept. De gemeenteraad heeft het geldbedrag beschikbaar gesteld en er enkele voorwaarden aan gesteld. Voorwaarden die natuurlijk niet bedoeld zijn om de effecten van aandacht vragen voor de stad te kunnen afzwakken.

Zo bracht onze Roger Tonnaer, die toch enige decennia geen kans onbenut laat om de stad op te stuwen in de vaart der volkeren, het belang voor een wervende slogan onder onze aandacht. De slogan: ‘Hoorn is verrassend compleet en soms compleet verrassend’ is niet veel meer dan wat rijmelarij en dient onmiddellijk te worden vergeten. Wij moeten beseffen dat ‘De kwaliteiten van Hoorn sterk zijn, voor zichzelf spreken en daarom geen slogan nodig hebben.’ Dat betekent dat je geen cent kwijt bent aan rijmelaars. Ik vermoed dat hij ook de kwaliteiten van onze stadsdichter op dit gebied tekort ziet schieten.

Dit steekt mij. In een verloren moment heb ik me even bezig gehouden met wat spielerei met woorden, ook gewoon wat rijmelarij vrees ik. Ik zal mijn reclamekreten om de stad te vermarkten dus voor me moeten houden. Dus geen toekomst voor ‘Van Horinezen heb je niets te vrezen’, ‘Helemaal niet raar voor een Hoornaar’, ‘Ook ik laat me bekoren door de mooie stad Hoorn’, ‘Bezoek met je maten de Hoornse straten’, ‘Zelfs in een oud kloffie smaakt Hoornse koffie’, ‘Heel prettig je te laven aan de Hoornse haven’, ‘Ik kan alleen maar dromen van naar Hoorn te komen’. En zo kan ik nog wel uren doorgaan.

De stad Hoorn is fraai. Er staan in het centrum en in het havengebied prachtige panden die herinneren aan vroeger, toen Hoorn volop mee deed in de machtsstrijd die zich op verschillende plekken in de wereld voordeed. Hoorn heeft nog veel moois uit de Gouden Eeuw om te laten zien aan nieuwsgierige toeristen. Het is niet het enige dat de stad interessant maakt, maar zonder deze historische schatten wordt het vast en zeker een probleem om Hoorn neer te zetten als the place to be. We hebben natuurlijk die oogverblindende schouwburg en we krijgen een stadsstrand waar je u tegen zegt, maar de kiosk in het havengebied is straks weg en De Halve Maen moet van Roger Tonnaer weer zo snel mogelijk vort.

Met die Gouden Eeuw kun je niet meer met goed fatsoen reclame gaan maken. Arnica Gortzak van de PvdA ziet heel scherp de relatie met alle rottigheid die in die zelfde Gouden Eeuw is uitgehaald met bevolkingen ver over zee en over hoe de gewone stadsbevolking werd uitgeknepen door de mooie heren in die tijd, moeten we ook vooral geen reclame maken. Hoorn heeft gewoon veel mooie oude stadsstukjes. Zie het als nostalgie. De marketeers moeten iets doen met dat ouds wat je niet overal ziet. Hoorn is boeiend, gewoon omdat het boeiend is. Zoiets dus. Ik wens de persoon die de marketing gaat uitbouwen heel veel creativiteit toe!

Soms denk ik dat een stad vooral mondiale bekendheid krijgt wanneer daar iets afschuwelijks is gebeurd. Zo erg dat niet alleen in Rusland dat feestelijk wordt geëtaleerd, maar dat ook in andere landen op de wereld Hoorn even een paar momenten in de aandacht komt. Heb je die beelden gezien over Hoorn? Nog erger dan die aardbeving, waar was die ook al weer? Wie in de wereld herinnert zich Enschede nog?  Mijn vrees is dat je voor één ton marketing zelfs geen Limburger hier krijgt. Als je dat zou willen natuurlijk. En slogans komen niet veel verder dan: ‘Heeft Hoorn u intens bekoord? Zegt het voort! Zegt het voort!’

De inhoud van de column is uitsluitend voor rekening van de auteur. HoornRadio/HoornGids is niet ge- of verbonden aan een politieke partij of welke politieke richting dan ook, maar geheel autonoom, onafhankelijk en ongebonden.

Sjaak Grosthuizen schrijft zijn column_Stadsmarketeer Sjaak Grosthuizen schrijft zijn column_Stadsmarketeer