Poortje van Hoorn

Column Wally Ooms in Nieuwsblad Hoorn

Met de gestegen bouwkosten en het verminderde aanbod van bouwpersoneel is het maar zeer de vraag of de plannen onder de noemer Poort van Hoorn kunnen worden uitgevoerd in de beoogde opzet. Projectontwikkelaars hebben via verschillende bronnen al laten weten in ernstige mate aan te hikken tegen lopende en nog te realiseren projecten in Nederland. 

Door de oorlog in Oekraïne is er het een en ander veranderd. Dat merken we dagelijks aan de gestegen prijzen in onder meer de supermarkt, de bouwmarkt en andere sectoren. De woningmarkt kent ook een verstoring van het tot nu geldende patroon: er is sprake van stagnatie in de verkoop van nieuwbouwwoningen. Met name in de dure tranche staan huizen en appartementen steeds vaker langdurig te koop of worden zelfs helemaal niet verkocht. Onlangs klopten projectontwikkelaars bij woningcorporaties aan voor hulp om nog te realiseren nieuwbouwprojecten door te kunnen laten gaan. Daarbij zou het met name gaan om de vraag of de woningcorporaties de sociale of middeldure huurhuizen willen kopen.

Het zijn overduidelijk signalen die niet genegeerd kunnen worden. Zeker ook niet bij het grootste project dat Hoorn ooit in de steigers had staan:  de Poort van Hoorn, oftewel de invulling van het stationsgebied inclusief gebied Pelmolenpad. Daarin staan vele honderden woningen geprojecteerd, parkeergarages en een zogeheten traverse (de oversteek boven de spoorrails). Het momentum lijkt daar om die plannen nog eens tegen het licht te houden. Waarbij het beoogde aantal parkeerplaatsen met vele honderden teruggeschroefd kan worden, daar bouwen voor de piekmomenten een luxe is die we ons niet kunnen permitteren. Van de ruim 1.000 parkeerplaatsen die nu gepland staan zouden er circa 300 af kunnen, zodat je globaal parkeerruimte biedt aan zo’n 700 reizigers, bezoekers en bewoners. De ondergrondse parkeergarage maakt het mogelijk de grond erboven zo optimaal mogelijk te gebruiken en een ondergrondse doorsteek voor voetgangers en fietsers te maken naar het stationsplein. Daarmee komt de vele miljoenen kostende traverse te vervallen. Een traverse is overigens een mooi woord voor een onpraktische voetgangersbrug, waarbij eerst 8 meter moet worden geklommen, daarna tientallen meters moeten worden overbrugd, om vervolgens weer 8 meter te dalen. Dat kan een stuk beter en efficiënter met een ondergrondse doorsteek.

Omdat te dure nieuwbouw niet langer aansluit bij de financiële mogelijkheden van starters en andere kopers zou het ook voor projectontwikkelaars een uitkomst zijn om samen op te trekken met woningbouwcorporaties om woonruimte te realiseren voor de de groep waar de woningnood het allergrootst is: starters en huurders. De Poort van Hoorn hoeft dan niet een Poortje van Hoorn te worden door efficiënt gebruik van de grond met zo veel mogelijk huizen en appartementen in een bescheidener formaat. Een ondergrondse parkeergarage met doorsteek naar de stad is daarbij een eerste vereiste.

Poort van Hoorn stationsplein zuid vanaf binnenstad Poort van Hoorn stationsplein zuid vanaf binnenstad