Meeste fracties ontevreden met schrappen van parkeerplaatsen Poort van Hoorn (+ HoornRadio interview)

Commissievergadering 4 juli

HOORNGIDS HOORN | Het bestemmingsplan Stationsgebied moet snel vastgesteld worden. Zeker, omdat de kosten stijgen en de opbrengsten dalen. Ook dreigt verlies van subsidies wanneer plannen voor woningbouw vertraagd worden. Voordat de commissie daar onderling over spreekt zijn er drie insprekers die hun licht laten schijnen op het voorstel dat het college voorlegt.

Fred Veerman van ’De Betrokken Poorter’ vergelijkt de Hoornse situatie met wat er in het stationsgebied in Brno (Tsjechië) is gerealiseerd. In Hoorn is men volgens hem niet goed bezig geweest, onder andere door het uitbesteden van onderdelen aan verschillende bedrijven, waarbij er te weinig onderlinge afstemming is geweest. Hij ziet mogelijkheden om meer te realiseren, zelfs binnen de gestegen kosten voor de bouw. Hij steunt de suggestie om een ondergrondse parkeergarage te bouwen.

Ook Paul Stumpel van ’De Betrokken Poorter’ pleit voor een ondergrondse garage. Het realiseren ervan kan voor een meerprijs die relatief laag is. Ook kan er dan bovengronds iets anders worden gebouwd. ”De problematische verkeersafwikkeling kan met hooguit een miljoen meer worden vermeden”.

Wiljan Loomans van de ’Hoornse Ondernemers Federatie’ is beslist niet blij met het plan om 500 parkeerplaatsen te schrappen. Hij begrijpt niet dat men zich hiervoor baseert op gegevens die door de scanauto zijn geleverd over een erg korte periode. Hoorn laat totaal geen ambitie zien en dit is geen teken van gastvrijheid van de stad. Hij raadt de fracties aan om zelf een telling te gaan doen bij het P&R-terrein.

De discussie die ontstaat wanneer fractievertegenwoordigers hun bijdrage leveren laat zien dat veel fracties van mening zijn dat de door de scanauto geleverde gegevens onvoldoende zijn om het schrappen van 500 parkeerplaatsen te rechtvaardigen. De besparing die door het verminderen van het aantal parkeerplekken wordt bereikt spreekt slechts een paar fracties aan. Er is meer animo voor het bouwen van meer woningen in het stationsgebied. Even komt ook de suggestie om toch vooral een ondergrondse traverse onder het spoor door te realiseren vanuit een ondergrondse garage. De meester fracties vinden een oversteek over het spoor via een brug een stuk aantrekkelijker. De vraag is ook of het mogelijk is dat de klaarliggende subsidie behouden kan blijven wanneer de plannen iets later meer gestalte gaan krijgen.

 

Wethouder Axel Boomgaars over parkeren boven- of ondergronds en aantal parkeerplaatsen in De Poort van Hoorn:

LUISTEREN NAAR HET INTERVIEW (4.29 min.) (https://www.hoorn-online.nl/interview/Axel Bommgaars over parkeerplekken en parkeergarage boven of ondergronds2023-07-04.mp3)

 

Wethouder Axel Boomgaars waarschuwt de fracties dat het wat de ontwikkeling van het stationsgebied betreft erop of eronder is. Met dit plan hangen andere projecten samen die wanneer dit niet doorgaat ook in gevaar kunnen komen. Dan staat de bouw van duizend woningen op losse schroeven. Het zijn niet alleen de meetgegevens van de scanauto die zorgden voor het schrappen van 500 parkeerplaatsen in de te bouwen garage ten noorden van het station. Ook de NS geeft aan dat er veel minder parkeerplaatsen nodig zijn en een parkeerterrein dat in de oorspronkelijke plannen zou worden gebruikt voor de bouw van woningen zal niet worden opgeheven. Bovendien blijft de scanauto nog gegevens verzamelen. De eerdere aannames van de raad naar de behoefte aan parkeerplekken klopten niet.

Wethouder Boomgaars zegt dat een ondergrondse parkeergarage een stuk duurder is dan een bovengrondse. Hij pleit voor de bouw van een bovengrondse garage met de mogelijkheid daar in de toekomst nog verdiepingen op te bouwen, wanneer de parkeerbehoefte gaat groeien. Wanneer het exploiteren van de parkeergarages uit handen wordt gegeven aan een bedrijf, zal de gemeente wel opdraaien voor de kosten van de bouw maar dan geen grip meer te hebben op het parkeertarief. Hij maakte de fracties duidelijk zo weinig mogelijk te willen putten uit de financiële reserves van de stad.

Wethouder Boomgaars over de parkeerplaatsen in de Poort van Hoorn Wethouder Boomgaars over de parkeerplaatsen in de Poort van Hoorn
Inspreker Fred Veerman Inspreker Fred Veerman
Inspreker Paul Stumpel Inspreker Paul Stumpel
Inspreker Wiljan Loomans Inspreker Wiljan Loomans