Parkeerinzichten

Column van Sjaak Grosthuizen

In grote steden is moeizaam parkeerplekken zoeken normaal. Ook tijdens onze vakanties in buitenlandse grote steden is het parkeren dichtbij de plekken waar je wilt zijn niet vanzelfsprekend. Nu is Hoorn niet echt een grote stad. Misschien voor iemand uit Sijbekarspel of Hauwert wel, maar zomaar overal je auto kwijt kunnen lukt ook in Hoorn al enige tijd niet. Hoe erg is dat hier? Om een plekje voor de auto te zoeken sla ik sommige parkeerterreinen over en rijd ik naar stukjes stad waar ik meestal wel een plekje weet.

Toen de plannen rond de Poort van Hoorn steeds meer het karakter kregen van plannen die nog wel eens daadwerkelijk zouden kunnen worden uitgevoerd, was er sprake van een parkeergarage ten noorden van het station. En men had als ervaren politici tamelijk scherp inzicht in het benodigde aantal te parkeren auto’s. Zo’n inzicht krijg je wanneer je nu nog het P&R-terrein bekijkt. Je ziet daar een zee van aangespoelde auto’s waarvan maar weinig mensen kunnen schatten hoeveel parkeerplekken daar zijn. Het is op te zoeken. 670 parkeerplekken en vaak is er nog wel een plekje te vinden, maar dan moet je wel even zoeken.

Op die plek moet een parkeergarage komen en optimisten meenden bij de eerste voorstellen dat er heel wat parkeerplekken moeten worden geregeld. Voorspellingen over de noodzaak liepen hier en daar op tot 1250 en dat werd door onze politici teruggepolderd naar 1050 parkeerplaatsen. Dat was niet echt lang geleden en men dacht dat de discussie nu vooral zou gaan over parkeren onder- of bovengronds. Ondergronds betekent dat daarboven mooie zaken konden worden gebouwd waar we in onze stad zo weinig ruimte voor hebben. Voor ons raadslid met de meeste dienstjaren zou dit meteen een mooie gelegenheid bieden voor een ondergrondse traverse naar de andere kant van het spoor.

Hij bedoelt ook hier een tunnel, maar een traverse klinkt of het nog iets aantrekkelijks heeft. ‘Ik kom via de traverse,’ zou men zomaar kunnen zeggen en wellicht komt het werkwoord traverseren weer wat meer in het gewone taalgebruik terug. Terwijl men elders in Nederland en de wereld schichtig en zeer op de hoede tunnels doorgaat, traverseren wij fluitend en genietend van geslaagde graffititeksten een spoorbaan. Dankzij scherpe inzichten van onze andere raadsleden zal dat niet doorgaan. Een merendeel zoekt het iets hogerop: een brug met mooie uitzichten over de sporen de ene dan wel de andere kant op. Je moet gastvrijheid jegens buitenburgers serieus aandacht geven.

De scherpzinnige raad was op één fractie na geschokt door het bericht dat er geen 1050, maar slechts 550 parkeerplaatsen nodig zijn. Het bijgevoegde bericht dat er dan 25 miljoen bespaard kan worden op de toch al erg dure projecten zou iedere politicus moeten verleiden tot een vreugdedans, maar niks daarvan. De conclusie dat er minder parkeerruimtes nodig zijn is niet gemaakt door een gerenommeerd onderzoeksbureau dat daar een rekening voor indient waardoor je maar akkoord gaat omdat het anders zonde is van de dure centen, maar door de scanauto, waarmee men nu efficiënter en goedkoper parkeerboetes kan uitdelen. Naast het controleren van kentekenplaten is ook te zien hoeveel parkeerplaatsen niet benut zijn.

Een scanauto die zomaar met een vaststelling komt waar wij nog geen benul van hadden, moeten we dat maar klakkeloos aannemen? Een onderzoek van een paar maanden nog wel, terwijl je voor een betrouwbare conclusie minimaal een heel jaar nodig hebt. Door onderzoekers met een onderzoekersdiploma en met jarenlange ervaring en die komen met oplossingen die helaas miljoenen duurder uitpakken. En dan hebben we een wethouder die dit zomaar gelooft! Geen enkele politicus laat zich dit zomaar aanleunen. Wie van hier is weet dat er veel parkeerruimte nodig is. Dat een wethouder er dan nog bij zegt dat de NS heeft laten weten minder parkeerruimte nodig te hebben en dat een ander parkeerterrein niet wordt opgedoekt, zodat dit de 500 weggestreepte parkeerplaatsen al aardig compenseert. Ik kreeg het gevoel dat het merendeel van de commissieleden meende dat zij een probleem door de neus geboord kregen. Dat een meerderheid van de raad binnenkort groen licht gaat geven voor een tunnel waardoor buitenpoorters de parkeergelegenheid ten noorden van het station helemaal niet nodig hebben lijkt daar niks van af te doen. Misschien dat er volksvertegenwoordigers zijn met de overtuiging dat je meer mensen uitnodigt naar je stad te komen naarmate je meer parkeerplaatsen open hebt staan.

Ik wou dat ik wat meer psychologie had gestudeerd of antropologie zodat ik de gedachtegangen van politici iets beter kan plaatsen. Ik modder maar wat aan met mijn inzichten. Zouden politici dat eigenlijk ook doen?

De inhoud van de column is uitsluitend voor rekening van de auteur. HoornRadio/HoornGids is niet ge- of verbonden aan een politieke partij of welke politieke richting dan ook, maar geheel autonoom, onafhankelijk en ongebonden.

Skaak Grosthuizen leest zijn column_Parkeerinzichten Skaak Grosthuizen leest zijn column_Parkeerinzichten