Over onderdoor

Column van Sjaak Grosthuizen

Nou, hij komt eraan hoor! Een levensechte tunnel onder het spoor door, zodat auto’s ongehinderd de binnenstad kunnen binnenstormen! Hoorn wordt een echte stad, een stad waar je de tijdswinst die je verkrijgt tijdens het binnenrijden goed kunt inzetten om een parkeerplekje te vinden. Wat heb ik het al die jaren dat ik fulmineerde tegen tunnelplannen toch mis gehad. Ik staarde me blind op de noodzaak om een binnenstad autoluw te maken. GroenLinks leerde me dat en hun geloof in de gezondere winkelomgeving en mijn bezoeken aan andere autoluwe of zelfs -loze stadsharten hebben mij gesterkt in dat geloof. 

Twee insprekers uit de Hoornse bevolking  prijzen het voorstel van het college om een tunnel aan te leggen met een bocht erin, zodat de burger die daar in de omgeving tracht door te gaan met het leven zo weinig mogelijk overlast ervaart. Hun lof wordt gedeeld door een overgrote meerderheid van de twaalf Hoornse fracties. Verdwenen lijkt de weerzin tegen een geldverslindend infrastructuurproject. Zelden kreeg een dergelijk project zoveel handen op elkaar, ondanks enkele vragen naar de toch wel hoge kosten en de vraag of een parkeergarage met een voldoende aantal plaatsen ten noorden van het station ook nog haalbaar zou zijn.

Wij mochten ook leren niet meer te spreken van een tunnel, maar van een onderdoorgang. Voor een tunnel zou geen subsidie worden verleend, maar voor een onderdoorgang wel. Nou, wat let ons om ons taalgebruik aan te passen aan subsidievoorwaarden? De subsidie die hoogstwaarschijnlijk binnengeharkt kan worden lijkt veel weerstand te laten wegsmelten. Geen onderdoorgang, geen subsidie van enkele tientallen miljoenen en wie zo’n bedrag laat liggen, mag je natuurlijk voor gek verklaren. Dat er naast de subsidie nog een te betalen bedrag overblijft van enige tientallen miljoenen schijnt een minder grote bedreiging te zijn voor de financiële toekomst van de stad.

In dat licht is de meervoudig uitgesproken twijfel van PvdA-woordvoerder Bram Berendse heel opvallend. Bram gaat veel verder dan de literaire drieslag, die door echte sprekers veelvuldig ter bekrachtiging van argumenten wordt toegepast. Maar liefst negen keer gebruikt hij in zijn pitch het woord twijfelen. Misschien lichtelijk overdreven, maar op deze manier lijkt hij Confusius’ aanbeveling om vragen te stellen bij stelligheden naadloos te volgen. En is er twijfel aan het twijfelen van de PvdA? Natuurlijk niet. Diverse fracties stipten ook aan dat de financiële toekomst nog lang niet zeker is. Bram Berendse las deze week zeker de verontrustende berichten over de grote tekorten van de landelijke overheid na enkele jaren sinterklaas spelen. (Leuk om te zien dat sinterklaas dit keer bij de VVD te vinden was.)
Wat opvallend is dus de tegenstelling die dinsdagavond blijkt tussen twee partijen die samen de verkiezingen ingaan. GroenLinks en PvdA tonen aan dat de verdeeldheid op lokaal niveau nog onverminderd kan voortbestaan. We mogen natuurlijk niet vergeten dat in Hoorn GroenLinks een coalitiepartij is en PvdA een oppositiepartij. Roy Drommel, die de anti-auto en autoluwe standpunten van de zo fier en consequent uitdragende partij GroenLinks vertegenwoordigt, houdt de coalitie-afspraak overeind. Hij gaat - wat drommel! - nog een stapje verder en kondigt aan dat het Hoornse GroenLinks een lief ding is, wanneer er naast de onderdoorgang voor auto’s ook een fietstunneltje, sorry, fietsonderdoorgangetje wordt aangelegd. 

Groter dan tussen deze fracties, waarvan leden zaterdagochtend gezamenlijk spoorslags afreisden naar het gezamenlijke congres, bestaat er in de raad niet. Dit is een dingetje dat we voor de komende jaren in de gaten blijven houden. De oplossing van de financiële noodweervooruitzichten wordt door menige fractie, inclusief wethouder Axel Boomgaars, gezien in het gewoon nog eens aankloppen bij  Den Haag voor meer geld. Wat fijn dat er nog optimisme bestaat bij de Hoornse raad! 

We gaan in een nabije toekomst meemaken dat auto’s veel vlotter in Hoorn op zoek gaan naar de schaarse parkeerplekken, die waarschijnlijk makkelijker te vinden zijn, wanneer je terugkeert naar de andere kant van het station, waar vast wel eens een keer een niet al te grote parkeergarage komt. Misschien leidt ook deze route weer langs de begraafplaats waar gegarandeerd niemand zich zal omdraaien, omdat men daar ongetwijfeld respectvol zal voorbij racen. Nu maar hopen dat de stad er zelf niet aan onderdoor gaat.

De inhoud van de column is uitsluitend voor rekening van de auteur. HoornRadio/HoornGids is niet ge- of verbonden aan een politieke partij of welke politieke richting dan ook, maar geheel autonoom, onafhankelijk en ongebonden. 

Sjaak Grosthuizen leest zijn column_Over onderdoor Sjaak Grosthuizen leest zijn column_Over onderdoor