Hoorn, de stad van mijn dromen

Column van Sjaak Grosthuizen

Er zijn momenten dat je je realiseert dat de kaarten zijn geschud, les jeux sont faits, het spel niet meer zal lopen zoals je wenst en dat je door moet gaan. Er zijn misschien net zoveel momenten dat je je schikt naar de nieuwe realiteit. De tunnel of onderdoorgang – als de subsidie  binnen is kunnen we zeggen wat we willen – gaat er gewoon komen. Berekend naar het prijspeil van 2023 zal het project ruim 72 miljoen gaan kosten en we mogen ons gerust alvast zorgen over de bijkomende kosten maken.

Ik overweeg voor mijzelf om er heel positief over te gaan denken en dat vol te  houden, totdat ik er gewoon met de auto doorheen rijdt, achter het stuur of naast de bestuurder, want het is nog helemaal de vraag of ik dan nog wel mag rijden. Ik zal dan zo geloofwaardig mogelijk zeggen dat het toch een fraai geheel is geworden en mezelf voorhouden dat het van Hoorn een betere stad heeft gemaakt. Gekerm over de financiële last op de Hoornse schouders zal ik luchtig wegwuiven met de opmerking: ‘We hebben het wel eerder zwaar gehad in de stad, maar daar zijn we altijd weer goed uitgekomen.’

Met een kruissnelheid van maximaal 30 km per uur waan je je zelfs even in Amsterdam. Ik ga niet argwanend kijken of de wethouder van 2023 gelijk had toen hij de parkeerdrukte vond meevallen en natuurlijk zal ik, evenals kritische raadsleden in de toekomst, roepen dat de parkeergarage voor 450 auto’s echt genoeg is en dat er op andere plekken gerust nog heel wat parkeerplaatsen zijn. Wie weet komt er iemand op het idee om shuttlebusjes in te zetten vanaf de parkeerplaatsen bij het stadsstrand en bij de ijsbaan.

Heb ik het al eens eerder gehad over een andere ondertunneling in Hoorn? Wanneer we de Provincialeweg vanaf het Keern tot bij de afslag naar de Kersenboogerd vertunnelen, dan komt daarboven een lap grond vrij voor bebouwing dat vele malen groter is dan de ruimte van de Compagnie waar vroeger de Glasbak was. En het verkeer rijdt door een stuk van Hoorn heen zonder dat er fijnstof en CO₂ verspreid wordt. Hoorn gaat ongesplitst verder en je hoort een zeker raadslid ook niet meer zeggen dat de voetgangersoversteek van de Provincialeweg ter hoogte van de Liornestraat zo gevaarlijk is.

Natuurlijk gaat dat een hoop kosten, maar kijk eens naar wat het allemaal oplevert! Je kunt op de plek boven de tunnel zelfs een heel wijkpark aanleggen met skatebanen of speeltuin. Wanneer je op die plek een paar prachtige woontorens neerzet verdien je ook het een en ander terug. Ondergrondse parkeergarages liggen daar natuurlijk niet meteen voor de hand, maar er is toch ruimte in overvloed. En anders maken we er gewoon een sloeberbuurtje van met alleen bovengrondse parkeermogelijkheden. En wie kan zich, wanneer we helemaal van de fossiele brandstoffen af zijn, nog een e-auto permitteren? We gaan de kleinere parkeergarage nog eens visionair noemen!

Ach, ik voel me ineens visionair! We kunnen ook vanaf de parkeerplaats bij het stadsstrand een onderwateronderdoorgang maken naar de binnenstad! Een volledig doorzichtige glazen of sterke kunststof buis met uitzicht op alles wat er zich onder water afspeelt. Wanneer we er meteen de langste doorzichtige onderwateronderdoorgang van Europa of misschien wel van de hele wereld van maken, dan trekken we daar gegarandeerd een hoop publiek mee. Goed voor onze lokale retailers en een nog op te richten duikschool kan met enige regelmaat de algenbegroeiing wegpoetsen.  

Ik begin bijna te hyperventileren van de opwinding. We moeten natuurlijk wel een beetje haast maken, want ik zou dat graag allemaal bij leven gerealiseerd zien. Hoorn wordt nog mooier, nog meer stad, een droomstad. Hoorn, de stad waar ik van droom en dat hebben heel wat mensen voor mij ook al gedaan!

De inhoud van de column is uitsluitend voor rekening van de auteur. HoornRadio/HoornGids is niet ge- of verbonden aan een politieke partij of welke politieke richting dan ook, maar geheel autonoom, onafhankelijk en ongebonden. 

Sjaak Grosthuizen leest zijn column_Hoorn de stad van mijn dromen Sjaak Grosthuizen leest zijn column_Hoorn de stad van mijn dromen