Minder parkeerplaatsen in stationsgebied is kortzichtig volgens Hart van Hoorn

24-10-2023

HOORNGIDS HOORN | Al geruime tijd wordt er in Hoorn gediscussieerd over de toekomst van de Poort van Hoorn. Zo ook over de uitdagingen rondom de realisatie van nieuwe woningen en parkeervoorzieningen bij  het station. Het Hoorns college van B&W heeft onlangs naar voren gebracht dat er 500 minder parkeerplaatsen hoeven te worden gerealiseerd in het stationsgebied. De politieke partij Hart van Hoorn geeft aan zich daar grote zorgen over te maken, hetgeen de aanleiding vormde voor een brandbrief.

Menno Jas van Hart van Hoorn: ”We zien juist dat de stad de komende jaren zal groeien en er daarmee ook meer behoefte zal zijn om te parkeren in onze stad. Ook wanneer de NS over gaat op hoog frequent spoor (om de 10 minuten een trein) zal de behoefte aan parkeerplaatsen rondom het station alleen maar toenemen. Het is dan ook onbegrijpelijk dat dit college de keuze maakt om minder parkeerplaatsen te willen realiseren.”

Kop in het zand
Volgens Menno Jas steekt het college haar kop in het zand met het opheffen van 500 parkeerplekken: ”Het huidige stadsbestuur beweert meer stad te willen worden, maar in plaats van de door de gemeenteraad besloten 1050 parkeerplekken wil dit college er nu slechts 550 realiseren in het gebied rondom het station. Hoe kan men spreken van ’meer stad worden’ en duizend nieuwe woningen toevoegen, terwijl er 500 parkeerplekken weggehaald worden uit de stad?” 

Financiën
Hart van Hoorn is van mening dat het hier gaat om een puur financiële afweging. ”Hoe kun je zeggen meer treinreizigers te willen faciliteren zonder de noodzakelijke parkeerplekken hiervoor te realiseren? Vorige week donderdag werden de nieuwe plannen van het college bekendgemaakt. Is dit nieuwe plan met 500 minder parkeerplekken de ambitieuze schaalsprong waar dit college de mond vol van heeft? Het terugbrengen van het aantal parkeerplekken is een financiële afweging, maar het verminderen van het aantal parkeerplekken is, wat Hart van Hoorn betreft, geen optie wanneer je op zoek gaat naar financiële ruimte om de businesscase rendabel te maken. Dit links georiënteerde college maakt een historisch fout, wanneer er geen rekening wordt gehouden met de toekomst en de groei van de stad en de behoefte aan parkeerplekken.”

Afspraken met de gemeenteraad
De gemaakte afspraak met de gemeenteraad in februari 2020 is helder: de verbouwing en herinrichting van het stationsgebied zouden gepaard gaan met het verminderen van parkeerlocaties in de stad om de stad aantrekkelijker te maken voor bezoekers. De parkeerplekken op locaties zoals Pelmolenpad, Noorderveemarkt en het Transferium zouden worden opgeheven en in de Poort van Hoorn zou een nieuwe parkeervoorziening worden gerealiseerd. Deze afspraak zou parkeergelegenheid voor bezoekers aan de rand van de stad in een parkeergarage met 1050 parkeerplekken mogelijk maken, die overigens conform het besluit van 24 september 2019 grotendeels ondergronds vormgegeven zou worden om de ruimtelijke impact te minimaliseren. Op 2 juli 2019 werd het Integraal Parkeerkader Hoorn besproken met ondernemers en belanghebbenden. De fractie Hart van Hoorn is dan ook erg benieuwd of het college dit nieuwe plan ook al met de ondernemers heeft besproken. 

Parkeerplekken opheffen
Menno Jas: ”Opmerkelijk is ook het voornemen om eerst de parkeerplaats Pelmolenpad op te heffen zonder dat er een alternatief beschikbaar is voor de vele bezoekers. Dit staat haaks op een eerder raadsbesluit van 27 augustus 2019. Daarnaast zien wij op basis van actuele ontwikkelingen dat zo’n 74 procent van de Nederlandse huishoudens minimaal één auto in hun bezit heeft. Bovendien zal het autobezit naar verwachting blijven groeien. Hart van Hoorn maakt zich dan ook ernstig zorgen of het plan van dit linkse college om 500 parkeerplekken minder te gaan realiseren wel toekomstbestendig is.”

Hoorn moet dé koopstad van West-Friesland blijven
Het verminderen van parkeervoorzieningen is naar de mening van Hart van Hoorn in tegenspraak met het streven meer stad te worden. Menno Jas: ”De bewoners en ondernemers van Hoorn verdienen een visie op stedelijke ontwikkeling die rekening houdt met hun behoeften. Hart van Hoorn blijft zich inzetten voor een evenwichtige aanpak van stadsontwikkeling, waarbij zowel woningen als parkeermogelijkheden worden geoptimaliseerd om aan de behoeften van onze inwoners en bezoekers te voldoen. Wij nodigen het stadsbestuur uit om serieus te overwegen wat voor stad ze met dit beleid werkelijk wil zijn en welke rol parkeervoorzieningen daarin spelen. Laten we samen streven naar een stad waarin de belangen van inwoners en ondernemers centraal staan en waarin een toekomstbestendige visie op stadsontwikkeling wordt gerealiseerd.”

Transferium Hoorn Transferium Hoorn