Hart van Hoorn: "Betaald parkeren op parkeerplaatsen voor vergunninghouders is bizar idee"

26-01-2024

HOORNGIDS HOORN | De lokale politieke partij Hart van Hoorn heeft het ernstige vermoeden dat betaald parkeren op parkeerplaatsen voor vergunninghouder zal gaan leiden tot zoekverkeer in de binnenstad. Fractievoorzitter Chris de Meij van Hart van Hoorn: ”Bewoners van de binnenstad begrijpen er niks meer van. Juist door ook de vergunninghoudersplekken beschikbaar te stellen voor betaald parkeren zal dit leiden tot extra verkeersbewegingen in de binnenstad. Dit is wat ons betreft een ongewenste ontwikkeling.”  

Hart van Hoorn pleit al geruime tijd voor verbeterde parkeervoorzieningen aan de rand van de stad. Fractievoorzitter Chris de Meij: ”Helaas hebben wij moeten constateren dat dit linkse college het aantal parkeerplekken aan de rand van de stad drastisch omlaag heeft gebracht. Het uitgangspunt was altijd dat bezoekers zo dicht mogelijk aan de rand van het centrum moeten kunnen parkeren om de leefbaarheid van de stad te behouden. Echter, tot grote verbazing van onze fractie en bewoners van de binnenstad, lijkt het college nu het tegenovergestelde te willen bereiken. Ze overwegen bezoekers toe te staan om in de stad te parkeren op plekken die momenteel exclusief zijn gereserveerd voor vergunninghouders.”

Actieagenda
In de actieagenda binnenstad die op 23 januari in de commissie is besproken staat letterlijk het volgende: Betaald parkeren op parkeerplaatsen voor vergunningshouders. Door het totale parkeeraanbod beschikbaar te stellen voor zowel betaald parkeren als vergunningparkeren vergroten we de capaciteit. Dit gaat samen met het opheffen van onwenselijke parkeerlocaties. Door dubbel gebruik faciliteren we beide doelgroepen maximaal. 

Toename zoekverkeer
Chris de Meij: ”Deze voorgestelde maatregel leidt tot een toename van zoekverkeer in de stad, iets wat volgens onze fractie niet de bedoeling is. Het brengt niet alleen extra drukte met zich mee, maar ook de vrees dat bewoners na hun werk moeite zullen hebben om nog een parkeerplek te vinden. Wij hebben dan ook de nodige kritiek op deze beleidsverandering. Het is gewoon te bizar voor woorden. Het lijkt erop dat dit college de weg kwijt is en niet meer weet wat ze aan het doen is. Dit college zadelt de binnenstadsbewoners op met een groot probleem. In het licht van de groeiende onrust onder de inwoners van Hoorn roept Hart van Hoorn op tot volledige transparantie van het college. Onze inwoners hebben recht op duidelijkheid over de overwegingen die hebben geleid tot deze beleidswijziging en de mogelijke gevolgen ervan. Er is, zo hebben wij begrepen, ook nog een wachtlijst voor de behandeling van aanvragen van een parkeervergunnning in de binnenstad. Onduidelijk is of er nog meer behoefte is aan parkeervergunningen dan de aanvragen die op de lijst zijn vermeld. 

Hart van Hoorn heeft een schrijven met veel vragen gericht aan het college van B&W. Deze brief is hieronder te lezen. 

Geacht college
Wat waren de overwegingen van het college om het beleid te wijzigen en bezoekers toe te staan op plekken te parkeren die momenteel zijn gereserveerd voor vergunninghouders?
Hoe denkt het college de verwachte toename van zoekverkeer in de stad te beheren en welke maatregelen worden overwogen om overlast voor bewoners te minimaliseren?
Is er een grondige analyse uitgevoerd naar de mogelijke negatieve gevolgen van deze maatregel voor de leefbaarheid van de binnenstad en waar is deze terug te vinden?
Op welke manier wil het college de zorgen van bewoners, met betrekking tot het vinden van parkeerplekken na het werk, aanpakken? 
Hoe groot is de behoefte, hoeveel aanvragen staan er op de wachtlijst, hoe lang duurt de behandeling van de aanvragen, hoeveel worden er toegewezen en hoe lang duurt het aanvraagproces : vanaf indiening tot beslissing?
Heeft het college ook gedacht aan de bewoners die op onregelmatige tijden werken of bijvoorbeeld gepensioneerd zijn? Hoe kunnen zij overdag nog fatsoenlijk parkeren?
Hoe past deze voorgestelde maatregel in het bredere streven van de gemeente Hoorn om de leefbaarheid van de binnenstad te verbeteren en de verkeersdruk te verminderen?
De raad heeft eerder besloten geen parkeerplekken in de binnenstad op te heffen voordat er nieuwe parkeerplekken zijn bijgekomen. Hoe ziet het college, gelet op dit besluit, haar voornemen om parkeerplekken op te heffen?
Op welke wijze zijn de binnenstadbewoners betrokken bij dit voornemen?
Namens:
Chris de Meij - Fractievoorzitter Hart van Hoorn

Binnenstad Hoorn zaterdag 9 mei 2020  4 Binnenstad Hoorn zaterdag 9 mei 2020 4