Hoe verkoop je een stad als Hoorn? + interview met wethouder Arthur Helling

Commissievergadering 13 februari

HOORNGIDS POLITIEK – VERSLAG PETER URSEM | Hoorn zodanig op de kaart zetten om daar voor de stad mooie vruchten van te kunnen plukken is nog niet zo eenvoudig. In 2022 werd besloten een nieuwe weg in te slaan op het gebied van marketing en in 2023 werd besloten hiermee verder te gaan. Daarom komt het college nu met een nieuw campagneconcept, een nieuwe website met evenementenkalender en een nieuwe voetgangersbewegwijzering.

De leden van de raadscommissie zijn behoorlijk verdeeld over de plannen. Er is bij diverse fracties weinig vertrouwen in de nieuwe slogan ‘Hoorn heeft het’ en ook wordt het effect van de andere plannen in het concept niet enthousiast ontvangen. Over de bewegwijzering wordt door een paar fracties nogal afkeurend gesproken. Een enkele fractie beseft dat er in de raad niet al te veel kennis bestaat over marketing. ”Hoorn krijgt minder dan het verdient”, volgens Sabine Bruijne (D66). Er wordt ook voorgesteld eerst de stad wat op te knappen voordat verkooppraatjes worden gestart.

Gesprek met wethouder Arthur Helling over stadsmarketing:

LUISTEREN NAAR HET INTERVIEW (3.16 min.) (https://www.hoorn-online.nl/interview/Gesprek met wethouder Arthur Helling over stadsmarketing2024-02-13.mp3)

Wethouder Arthur Helling mag proberen het raadsvoorstel en de kosten ervoor te verkopen aan de raad. Hij kan mededelen dat het schoner maken van de stad al wordt aangepakt. De stad moet aantrekkelijker worden voor jongeren. Zij kennen de stad nog niet. ’Hoorn heeft het’ ook voor de jongeren. De campagne is bedoeld voor mensen die de stad nog niet kennen. Professionals verklaarden dat de slogan past bij wat de bedoeling is van de campagne. Maar dan moet je daar wel met kracht aan werken. Voor de bewegwijzering is door deskundigen gekeken naar wat nodig is. Wethouder Helling raadt ideeën voor weghalen of veranderen sterk af. Er wordt gewerkt aan betere samenwerking met de andere Westfriese gemeenten, maar het budget laat niet toe dat er internationaal reclame gemaakt kan worden voor stad en regio. De komende jaren wordt deze campagne verder uitgebouwd.

Wethouder Arthur Helling over stadsmarketing Wethouder Arthur Helling over stadsmarketing