Expertise of overtuiging

Column van Sjaak Grosthuizen

Je zit als raadslid voor het belang van de stad. In Hoorn zijn raadsleden bijna fanatiek actief voor de belangen van Hoorn. Allen vanuit denkbeelden en ervaringen die eerder zijn opgedaan. Overtuigingen zijn ook voedingsbodem voor de politieke keuzes die gemaakt moeten worden. Wat een heel geruststellende gedachte genoemd mag worden, is dat alle raadsleden op bepaalde gebieden expertise in huis hebben. Ze weten waar zij het over hebben. Echter in het bedrijven van politiek gebeurt het iets te vanzelfsprekend dat een overtuiging grotere invloed kan hebben op besluitvorming dan expertise. In een bedrijf is dat meestal funest en politici hopen erop, neen zijn er zelfs van overtuigd dat het bij het besturen van een gemeente juist niks uitmaakt.

Dinsdag aanstaande zullen in de raadsvergadering enkele noten moeten worden gekraakt, die tijdens uitvoerige uitwisseling van meningen niet tot een bevredigende oplossing zijn gekomen. Een van die te kraken noten is de marketing van Hoorn. Voor de nietsvermoedende leek lijkt dit een hamerstuk. Je laat een paar slimme jongens die dagelijks met dit bijltje hakken een leuk plannetje bedenken en je voert dat gewoon uit en hopsa! De stad stroomt vol met toeristen die staan te dringen om hun geld te kunnen uitgeven. De doorgewinterde Hoornse politicus weet wel beter. Bij alles wat slimme jongens bedenken dien je vraagtekens te stellen.

Enfin, dat doen de fracties Hart van Hoorn en Fractie Tonnaer dan ook. Je moet eigenlijk alle vergaderingen van raadscommissie en raad zelf volgen om direct te zien dat het bedenken van goede slogans om de stad te promoten in de ogen van raadsnestor Roger Tonnaer geen genade kunnen vinden. Meermaals deelde hij sneren uit over de slogans die bedacht waren. Hij is ervan overtuigd dat ze nergens op slaan. Stadsmarketing is in de afgelopen jaren volgens Menno Jas, nu onder de vlag van Hart van Hoorn, een te duur lachertje geweest. Daarom is het niet vreemd dat beide fracties kritische vragen indienen over stadmarketingzaken. En in de antwoorden van de ambtenaren die erover gaan kun je verrassende dingen leren.

Allereerst moeten we beseffen dat we in Hoorn geen gebruik maken van slogans. Het zijn positioneringsteksten. Dat zijn teksten die passen bij de kwaliteiten van de stad die op een onderscheidende, relevante en geloofwaardige manier een positie willen geven in de hoofden van onze doelgroep. Dat is iets waarover de Hoornse politici uitvoerig informatie en uitleg hebben gekregen. Wie wat meer wil weten over deze bijzonder boeiende materie, om er vervolgens te kunnen beoordelen of de stad Hoorn hiermee een onuitwisbare plek op de wereldkaart kan verkrijgen kan ook via internet achter relevante informatie uit deze branche komen. Leerzaam!

Ik googelde ook nog even naar het begrip  ‘slogan’ of ‘slagzin’ en nu kan het natuurlijk aan mij liggen, maar ik vind de verklaring bij slogan niet al te gek ver weg liggen van het begrip ‘positioneringstekst’. Met samengeknepen ogen en wat flexibel kneden van de uitleg van beide termen zou je kunnen zeggen dat je met een slogan een kreet bedoelt die de aandacht moet trekken, maar niet per se de exacte lading dekt. Een tikje overdreven, zoals de slogan ‘Omdat ik u ken’.  Je hoeft Fractie Tonnaer en Hart van Hoorn niks uit te leggen over kreten die iets te veel afwijken van wat door anderen als werkelijkheid wordt gezien. Des te mooier natuurlijk dat zij willen voorkomen dat voor een hoop geld met fraaie woorden een verkeerd beeld wordt geschetst van Hoorn.

In de beantwoording van de vragen van deze twee fracties wordt twee keer genoemd dat de nu verstrekte informatie al eerder met de raad is gedeeld. Ergo: beide fracties vragen naar de bekende weg. Dat is natuurlijk zo en beide fracties zijn daar uitstekend van op de hoogte, maar het stellen van vragen heeft ook in dit geval het doel om de achterban te informeren. Ik acht zowel Menno Jas als Roger Tonnaer prima in staat om hun andere fractieleden op hun manier uit te leggen dat de beantwoording niet strookt met hun overtuiging. ‘Zie je wel dat het college ons knollen voor citroenen wil verkopen?’ zou zomaar hun reactie kunnen zijn naar de naar echte antwoorden snakkende fractiegenoten. Het politieke spel kan heel boeiend zijn. Ik geniet echt wel, maar soms vraag ik me af of er niet wat meer gebouwd kan worden op echte expertise in plaats van op beter scorende politieke alarmkreten.

De inhoud van de column is uitsluitend voor rekening van de auteur. HoornRadio/HoornGids is niet ge- of verbonden aan een politieke partij of welke politieke richting dan ook, maar geheel autonoom, onafhankelijk en ongebonden.

Sjaak Grosthuizen leest zijn column_Expertise of overtuiging Sjaak Grosthuizen leest zijn column_Expertise of overtuiging