'Hoorn heeft het' marketingplan Hoorn gaat door

Raadsvergadering 12 maart

HOORNGIDS POLITIEK – VERSLAG PETER URSEM | Het goed in de markt zetten van de kwaliteiten van de stad Hoorn is na een door Hoornse fracties als minder geslaagde manier ervaren marketing in 2022 op een nieuwe manier opgepakt. In 2023 is besloten op deze weg verder te gaan en het college stelt voor om 2024 te gebruiken om de campagne voort te zetten en af te ronden. Er zal dit jaar worden gedacht over een nieuw campagneconcept om vanaf 2025 met een meerjarenplan verder te gaan.

Over dit onderwerp zijn meerdere technische vragen gesteld. Het zijn vragen waarop tijdens de behandeling in de raadscommissie nog niet uitvoerig kon worden ingegaan. Hart van Hoorn en Fractie Tonnaer stelden vragen over de te kiezen slogans en de kosten van de campagne en CDA wil helderheid over de verdeling van de kosten van campagne en het informatieve magazine ‘Beleef West-Friesland!’

In een motie van het CDA wordt aangedrongen op overleg tussen de wethouders van Westfriesland en het gebruiken van het budget dat werd uitgetrokken voor Holland Boven Amsterdam. Fractie Tonnaer hoopt via een amendement te voorkomen dat het concept rond ‘Hoorn heeft het’ verder wordt uitgevoerd, omdat de titel niets zal opleveren. In een tweede amendement wil deze fractie dat de marketing zich gaat richten op activiteiten om Hoorn effectief op de kaart te zetten door een landelijke campagne te organiseren op landelijke tv, radio en NS-stations. Ook ligt er het amendement van Hart van Hoorn en de nieuwe fractie HOE om gezien de slechte financiële toestand van de stad de helft van het benodigde geld € 100.000 te dekken uit gereserveerde middelen binnen de investeringsagenda (speerpunt Stadspromotie).

Wethouder Arthur Helling brengt duidelijkheid in het onderwerp. Hoorn is op allerlei manieren bezig de kwaliteiten van de stad uit te dragen. Het stadsstrand, de binnenstad en kermis zijn voorbeelden om aan te geven dat Hoorn het heeft. De boodschap is ook om aan te geven dat Hoorn een fijne stad is om in te wonen. Hij ontraadt de amendementen. De middelen die nu ter beschikking staan zijn niet toereikend voor reclamecampagnes op de landelijke tv. De motie waarin wordt gevraagd meer samenwerking te zoeken acht hij ook overbodig, omdat er al wordt samengewerkt met de regio. Hij vindt dit eigenlijk een te klein onderwerp om er binnen de regio een heel circus te maken van het onderwerp. Hij houdt de raad op de hoogte. Wethouder Helling hoopt wel jongeren te kunnen enthousiasmeren zich hier te vestigen, omdat de stad nu bezig is te vergrijzen.

De ingediende raadsinstrumenten halen te weinig stemmen voor en worden dus verworpen. Het raadsvoorstel krijgt wel een meerderheid.

Foto: Peter Ursem

Wethouder Helling over stadsmarketing Wethouder Helling over stadsmarketing