Stadsgesprek over verkeersproblematiek van Hoorn

Op donderdag 21 september in vmbo-school Titaan

Op donderdag 21 september wordt de volgende stap gezet op weg naar het Masterplan Hoofdinfrastructuur Hoorn (2006-2020). Na drie werkateliers en evenveel inloopspreekuren voor belangstellenden volgt op 21 september een stadsgesprek. Iedereen kan daar zijn zegje doen over  een aantal concrete dilemma’s en knelpunten in de verkeersafwikkeling binnen Hoorn.
 
Het stadsgesprek is de laatste fase van het interactieve proces waar het gemeentebestuur voor heeft gekozen om de verkeersproblematiek van Hoorn en de beste oplossingen goed in beeld te krijgen.

Het stadsgesprek vindt plaats in het gebouw van vmbo-school Titaan, Dampten 22, en begint om 19.30 uur.
Het stadsgesprek gaat over onderwerpen als:
• De bereikbaarheid van de binnenstad via het Keern
• De bereikbaarheid van Risdam-Zuid en het Van Aalstweggebied
• De functie van de Provincialeweg
• De linten inrichten als 30+/50- wegen en de wijze van aansluiting op de Strip, de toekomstige ontsluitingsweg van de wijk Bangert en Oosterpolder
Het programma voor 21 september ziet er als volgt uit:
• 19.00 uur: ontvangst
• 19.30 uur: opening door wethouder C.A. van der Maat; er is koffie vanaf 19.00 uur
• 19.40 uur: inhoudelijke toelichting door de heer J.V. Munsterman van het
bureau Goudappel Coffeng
• 20.10 uur: groepsdiscussies
• 21.30 uur: terugkoppeling van de resultaten uit de groepsdiscussies
• 22.00 uur: gelegenheid voor vragen
• 22.15 uur: afsluiting door wethouder C.A. van der Maat
Interactief proces
De totstandkoming van het Masterplan hoofdinfrastructuur Hoorn (2006-2020) vordert gestaag. Tijdens drie ontwerpateliers hebben ambtenaren en een klankbordgroep zich de afgelopen maanden gebogen over de verkeersproblemen in Hoorn en mogelijke oplossingen. Er is een ontwerp gemaakt voor de toekomstige verkeersstructuur in de stad en de maatvoering die daarbij hoort: het aantal rijbanen, de breedte daarvan, al dan geen fietspaden. Voor de kruispunten is aangegeven welke vorm ze moeten hebben: een voorrangskruising, een rotonde of een kruising met verkeerslichten. De ontwerpen zijn tijdens drie inloopspreekuren gepresenteerd aan belangstellenden.
Alle gegevens worden verwerkt in het concept van het Masterplan.
Na het stadsgesprek wordt het Masterplan door de gemeenteraad vastgesteld. Dat gaat in een aantal stappen:
• het bureau Goudappel Coffeng voegt de informatie die tijdens het stadsgesprek op tafel komt toe aan de al verzamelde gegevens. Het eindproduct is een concreet en goed leesbaar Masterplan Hoofdinfrastructuur Hoorn in woord en beeld.
• Het conceptplan wordt behandeld in de raadscommissie Stad en Ruimte. Vooralsnog staat in de planning de datum dinsdag 31 oktober.
• Vaststelling van het definitieve Masterplan Hoofdinfrastructuur Hoorn door de gemeenteraad.