Invoering 30 kilometer in de binnenstad stap dichterbij

ingevoerd op 25-1-2007

Burgemeester en Wethouders van Hoorn hebben zich voorgenomen om in de binnenstad van Hoorn een maximumsnelheid van 30 km/uur in te voeren. Het college heeft hiervoor een concept-verkeersbesluit genomen dat op 31 januari a.s. officieel wordt gepubliceerd. Het gaat daarbij om de hele binnenstad binnen de singels (Draafsingel - Spoorsingel – Stationsplein – Hoge Vest).

De belangrijkste overweging bij deze keuze is dat in de binnenstad naast de woonfunctie veel publiekaantrekkende voorzieningen zoals winkels, horeca, musea en cultuurcentra aanwezig zijn. Dat maakt de binnenstad een gebied met een belangrijke verblijfsfunctie op diverse terreinen. In de Nota Verkeer en Parkeren Binnenstad (oktober 2000) staat dat deze verblijfsfunctie verbeterd moet worden; een van de maatregelen om dat te bereiken is verlaging van de snelheid van het verkeer door het instellen van een 30km-zone. Daarnaast heeft een lagere verkeerssnelheid een positief effect op de verkeersveiligheid.
Gelet op het historische karakter van de binnenstad zijn de meeste straten al zodanig ingericht dat er redelijkerwijs niet sneller gereden kan worden dan 30 km/uur. De bestaande woonerven blijven woonerf, waar uitsluitend stapvoets gereden mag worden.

Gedempte Turfhaven
De Gedempte Turfhaven voldoet op dit moment niet geheel aan de wettelijke eisen voor een 30km-zone. De rijbaan heeft nu een breedte die niet geheel strookt met de verblijfsfunctie van de straat. In 2008 staat de Gedempte Turfhaven op de nominatie voor een herinrichting, waarbij de straat een inrichting krijgt die beter aansluit bij deze verblijfsfunctie.
Het college wil op de Gedempte Turfhaven nu al 30 km instellen, omdat het voor weggebruikers onlogisch en onduidelijk zou zijn als de straat een uitzondering is in de totale 30km-zone.

Maatregelen
De invoering van 30km/uur bestaat in concreto uit:
• plaatsing de bekende 30km-zoneborden, ook daar waar een bestaand woonerf overgaat in een 30km-gebied en omgekeerd;
• het aanbrengen van 9 “poorten” ter markering van alle overgangen van de maximumsnelheid van 50 naar 30 km/ uur en andersom. Dit vindt plaats door belijning op het wegdek. Zeven poorten zijn bestemd  voor al het verkeer, de resterende twee zijn alleen voor fietsers.

Zienswijzen
Publicatie van het voornemen tot invoering van het 30km-gebied vindt plaats in de openbare bekendmaking van woensdag 31 januari. Belanghebbenden kunnen t/m 28 februari zienswijzen indienen. Het college zal vervolgens deze zienswijzen betrekken bij de definitieve besluitvorming. Na publicatie van het definitieve verkeersbesluit heeft men zes weken de tijd om eventuele bezwaren in te dienen.

Reacties
Reactie: (Onno)
28-1-2007, 09:12
Ik zie toch liever dat de gehele binnenstad autovrij wordt gemaakt, bevoorradingsvekreer kan ook in de ochtenduren plaatsvinden waardoor je veilig en zonder van je sokken gereden te worden door allerhande testosteronbommen in zwarte golfjes of scooters over kunt steken..de aangekondigde snelheisverlaging is een stap in de goede richting maar ook ik spreek de vrees uit dat dit toch niet gecontroleerd gaat worden door de heren/dames blauwhemden want die hebben het te druk met opsporen van fietsers zonder licht of hondenbezitters die hun 4voeter niet op de daarvoor bestemde plaatsen laten kakken...

mijns inziens heeft een verkeersdrempel ook geen zin, maak er maar een verkeerskuil van die je hele voorkant sloopt als je er harder dan met 30 overheen gaat...

Reactie: (f.alsemgeest)
26-1-2007, 22:05
Jan Roskam, onze enige binnenstadsagent, gaat het op zijn oude dag nog erg druk krijgen.

Reactie: (f.dekker)
26-1-2007, 20:35
Blauw in de binnenstad zie je zelden, maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze vermomd als burger u en mij in de smiezen houden. Met het plaatsen van een bord en wat strepen op de weg ben je er niet. Gemeentebestuurders die dat denken zijn hopeloos naief. Wie gaat dat straks allemaal controleren?

Reactie: (Hendrik)
26-1-2007, 17:38
Het zal eens tijd worden !
er is een aantal jaren geleden ook al eens geopperd om van het Kleine Oost ook een 30 km zone te maken maar tot nu toe lijkt het wel een circuit .die paar randen ribbel tegels ter hoogte van de Oosterpoort lacht iedereen om, dus goede afremmers graag en regelmatig snelheidscontroles houden .

Reactie: (m.verdonk)
25-1-2007, 17:23
Het stadsbestuur constateert in al zijn naïviteit dat in de meeste binnenstadsstraten nu al niet sneller dan 30 km/u kan worden gereden. Was dat maar waar. Bewoners van de Gouw, Kerkstraat, Muntstraat, Pakhuisstraat, Nieuwstraat, Turfhaven, Achterstraat, Achterom, Onder de Boompjes, Gravenstraat, Breestraat, Gerritsland en Achter de Vest weten wel beter. Fijn dat er door de gemeente 30 km-borden worden geplaatst en een paar kalkstrepen (poorten) op straat worden getrokken. Dat zal de automobilist mores leren. Alweer een probleem opgelost.