Burgers waarderen gemeente Hoorn overwegend positief

ingevoerd op 4-9-2007

De waardering van burgers voor de gemeente Hoorn is overwegend positief. Dat blijkt uit het vergelijkend onderzoek ”De Staat van de Gemeente 2007”, een onafhankelijk benchmarkonderzoek waaraan dit voorjaar 26 gemeenten hebben meegedaan. Vijf van de 26 deelnemende gemeenten hadden, net als Hoorn, 50.000 of meer inwoners. In deze categorie scoorde Hoorn samen met Alkmaar het best. 

Er is op zes onderdelen gemeten. Als partner voor zijn burgers scoort Hoorn met een 7 ver boven het gemiddelde.  In de categorie burger als wijkbewoner (6,7) scoort Hoorn op veel punten bovengemiddeld.  Met een waardering van 6,9 voor de burger als klant, blijft de gemeente Hoorn iets achter bij het gemiddelde. De relatief lage score wordt met name veroorzaakt door het oordeel over de wachttijden en de openingsuren van de loketten. Op dit moment onderzoekt de gemeente hoe de dienstverlening op deze punten kan worden verbeterd.

De Staat van de gemeente geeft de resultaten weer van de tevredenheid van burgers, bedrijven en instellingen vanuit zes rollen: klant, kiezer, onderdaan, partner, wijkbewoner en belastingbetaler. De onderzoekers hebben de resultaten in drie categorieën onderverdeeld: tot 25.000 inwoners, 25.000 tot 50.000 inwoners, 50.000 inwoners of meer. In de categorie 50.000 inwoners of meer scoort Hoorn op alle onderdelen, met uitzondering van de burger in de rol als klant, bovengemiddeld. Samen met Alkmaar staat de gemeente Hoorn hier op de eerste plaats. Op de totale ranglijst van gemeenten bezet Hoorn een gedeelde zesde plaats met Alkmaar.
Hoorn krijgt van haar burgers de volgende rapportcijfers (tussen haakjes het gemiddelde van de grote steden): kiezer: 5,6 (5,5); klant: 6,9 (7,2); onderdaan: 6,2 (6), partner: 7 (6,3), wijkbewoner : 6,7 (6,6); belastingbetaler: 6,7 (6,6).

Vriendelijk en deskundig
Inwoners van Hoorn hebben veel waardering voor de vriendelijkheid, de verzorgdheid, het inlevingsvermogen en de deskundigheid van ambtenaren. Op al deze onderdelen scoort de gemeente (nagenoeg) een 8. Dat het gemiddelde op 6,9 uitkomt, heeft met name te maken met de lage score op het onderdeel wachttijd loket (5,8), waar andere gemeenten gemiddeld 7,4 scoren. Ook op het onderdeel openingstijden avond en weekeinde scoort de gemeente minder dan gemiddeld. De gemeente heeft dan ook besloten dat er een vervolgonderzoek komt, hoe de prestaties op dit punt beter kunnen.

Voorzieningen
Op het gebied van wonen (burgers als wijkbewoner) scoort Hoorn op veel onderdelen bovengemiddeld. Inwoners zijn niet alleen dik tevreden over hun woning (8,3), maar ook bovengemiddeld tevreden over de winkels in de buurt, de sport- en onderwijsvoorzieningen en het onderhoud van de wijk. Opvallend is dat Hoorn op het gebied van openbaar vervoer en parkeren beter scoort dan gemiddeld en ook hoger dan Alkmaar. Het parkeren in de buurt wordt door inwoners met een 6 gewaardeerd, terwijl de gemiddelde waardering van de vijf grote steden 5,7 is. Als het gaat om de tevredenheid over het parkeren in het algemeen in de gemeente scoort Hoorn in haar categorie zelfs het best (5,8 tegen 5,3 gemiddeld).  Dat de gemeente op het gebied van uitgaansgelegenheden met 6,1 wat lager scoort dan gemiddeld heeft waarschijnlijk te maken met het gebrek aan een bioscoop en discotheek. In die lacune wordt binnen afzienbare tijd voorzien met de bouw van vrijetijdspark Blauwe Berg.

Van elkaar leren
De gemeente Hoorn doet dit jaar voor het eerst mee aan De Staat van de gemeente. Het gaat om een vergelijkend onderzoek (benchmark) van BMC, Deloitte en PON Instituut voor advies, onderzoek en ontwikkeling in Noord Brabant.  Met de resultaten van het onderzoek weet de gemeente wat burgers en bedrijven vinden van de prestaties van de gemeente. Ook kan de gemeente zich goed vergelijken met andere gemeenten en daarvan leren. Aan het onderzoek hebben sinds 2005 120 gemeenten meegedaan. Dit jaar deden er 26 gemeenten mee. Voor het onderzoek in Hoorn zijn 1.200 vragenlijsten onder burgers verspreid, 400 vragenlijsten onder loketbezoekers en 2.000 vragenlijsten onder instellingen en bedrijven. Daarnaast is de gemeente bevraagd en is gebruik gemaakt van diverse onderzoeksbronnen, zoals het CBS.
Het college heeft besloten om de twee jaar mee te doen aan dit onderzoek.

De volledige resultaten van het onderzoek De Staat van de gemeente 2007 zijn vanaf 4 september te vinden op www.staatvandegemeente.nl

Reacties
Reactie: (teun)
11-9-2007, 16:54
Beste devries,

Ik schreef zou kunnen verhuizen en niet ga verhuizen. Dat is een behoorlijke nuance, die kennelijk niet aan je is besteed.
Daarnaast constateer ik dat je het zelf erg druk hebt overdag met je werk gezien het tijdstip van je berichten.
Probeer jezelf eens naar een hoger niveau te tillen in een discussie en niet alleen ondoordachte kretologie los te laten. Een onderbouwing vd stelling dat het in Hoorn zo slecht is heb ik nog niet gezien van je.

Reactie: (devries)
7-9-2007, 09:13
Jeetje nog een ambtenaar, als iedereen verhuisd hier kan jullie salaris niet meer betaals worden hoor,

Reactie: (Lilian)
6-9-2007, 14:46
Gelijk heb je Teun. Laat al die azijnzeikerds uit Hoorn maar eens kijken of het elders leuker en beter is en laat ze dan ook alsjeblieft zsm daar naartoe verhuizen.

Reactie: (devries)
6-9-2007, 09:48
Arme Teun,

Dus als het je niet bevalt dan rot je maar op ? dat is dus de mening van de gemeenteambtenaren ? Mooie gedachte, ow ja werk ze op het stadhuis vandaag !

Reactie: (Teun)
6-9-2007, 08:19
Ik ben zelf ook niet ondervraagd maar had anders zeker geen verkeerd beeld van Hoorn geschetst. Als het me hier niet zou bevallen zou ik altijd naar een andere woonplaats kunnen uitkijken ipv te wachten tot ik weer eens iets negatiefs over Hoorn kon roepen in een interview of op een site. Keus zat in Nederland. Prettig wonen heb je voor een groot deel in eigen hand

Reactie: (D!RK)
5-9-2007, 17:57
Dit soort onderzoeken is afhankelijk hoe je de kandidaten uitzoekt om te vragen, vrolijke mensen met mooi weer krijg je positive reactie’s maar als ik Pubers na afloop Politie controle vraag, nadat ze net een boete kregen, dan is de score natuurlijk heel anders...

Ik zou het zelf ook zo doen, dus op gezicht aflezen kun je al 80% van de antwoorden voor selecteren of je positive of negative zou krijgen!

Reactie: (Fredje)
5-9-2007, 10:39
http://www.hoorn.nl/Bestanden/Internet/Beleidsdocumenten/Burgerjaarverslag%202006.pdf

Reactie: (devries)
4-9-2007, 13:11
Hoe verzin je het, niemand die ik ken is hierover ondervraagd, "Inwoners van Hoorn hebben veel waardering voor de vriendelijkheid, de verzorgdheid, het inlevingsvermogen en de deskundigheid van ambtenaren. " Dit geloof je toch gewoon niet, als je wat wilt in het gemeentehuis duurt het eeuwen, alles is ze teveel en men klaagt continue over werkdruk...... kom op nou beste mensen dit kunnen jullie toch niet menen....