Oudste rijdende locomotief van Nederland weer in opbouw

ingevoerd op 12-11-2007

Vier maanden na de start van het project, maakt de restauratie van de oudste rijdende locomotief van Nederland goede vorderingen. Iedere vrije zaterdag werkt het projectteam in de werkplaats van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik in Hoorn verder aan het dienstvaardig herstel van de uit 1887 daterende stoomlocomotief NS 6513. Dankzij vele particuliere giften die intussen zijn gedaan, kunnen zij voorlopig vooruit!
 
Klinken en gieten
Tot 10 november 2007 werd de totaal versleten locomotief tot op de laatste schroef gedemonteerd. Op die datum is een begin gemaakt met het weer opbouwen van de eerste herstelde onderdelen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van historische technieken. De eerste van in totaal 2500 gloeiend heet gestookte klinknagels zijn met luidruchtige klinkhamers in de stalen platen geslagen, die uiteindelijk weer de watervoorraadbakken van de locomotief gaan vormen. In de komende weken volgt de rest van het frame.
Daarentegen worden andere onderdelen met behulp van moderne technieken gereconstrueerd. Zo zijn nylon mallen voor de nieuw te vervaardigen Gresham & Graven injecteurs (toestellen voor de ketelwatervoeding, zoals die op deze locomotieven werden gebruikt) eind oktober gemaakt met behulp van zogenaamde ‘Rapid Prototyping’ techniek bij TNO in Eindhoven. De mallen worden nu afgewerkt, waarna siliconen matrijzen worden gemaakt en het daadwerkelijke gieten van de bronzen toestellen kan gaan plaatsvinden.
Dankzij de particuliere bijdragen in het project kunnen in de komende maanden bij Machinefabrieken wielbanden en wielassen worden vervaardigd en zullen de beide cilinders worden gereviseerd. Deze zullen onder andere van nieuwe bussen worden voorzien. De (bak-)schuifkasten zullen worden gevlakt.

Historisch onderzoek       
In archieven en documentatie wordt op dit moment gezocht naar de exacte beschildering van de locomotieven, die de NS tot in de jaren 1930 als serie 6500 in dienst had. Dit is vroeg in het restauratieproces, maar het vinden van juiste oude kleurpigmenten neemt altijd veel tijd in beslag. Gekeken wordt naar een uitvoering in een donkergroene kleur met zwarte en witte biezen, die rond 1920 de overgang markeerde van Staatsspoorwegen naar Nederlandsche Spoorwegen. Hierdoor kan de locomotief een markant stadium in de Nederlandse spoorweggeschiedenis laten zien. 

Particuliere giften      
Doordat stoomlocomotief NS 6513 geen ‘monumenten’status heeft in de ‘Collectie Nederland’ kan geen aanspraak worden gemaakt op subsidies van culturele instellingen. Het succes van het project is afhankelijk van de welwillendheid van mensen en bedrijven die dit landelijke project een warm hart toedragen. De restauratie van de antieke locomotief zal de komende jaren geheel worden uitgevoerd door vrijwillige, onbetaalde medewerkers bij de Museumstoomtram. De financiering van de vijftienduizend kilo aan onderdelen wordt geheel mogelijk gemaakt door particuliere giften. Op dit moment is hiermee nu al de helft van het totale project gefinancierd. Rond 2012 kan met de dan 125 jaar oude locomotief naar Medemblik worden gereisd. Een unicum in ons land en ver daar buiten!

Voor meer informatie over of het ondersteunen van het project kan men contact opnemen met de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik: e-mail: sdc@museumstoomtram.nl of Tel. 0229-214862. Laatste nieuws rond de restauratie van de locomotief is te vinden op de website www.museumstoomtram.nl. De locomotief is in al haar onderdelen (ook in de winter) te bezichtigen in de werkplaats van de Museumstoomtram te Hoorn.