PWN trekt boetekleed aan

ingevoerd op 12-12-2007

Waterleidingbedrijf PWN zal bij problemen met de waterlevering in de toekomst proberen het publiek beter en eerder te informeren. Bij een grote storing eind september in Hoorn kwamen honderdduizenden in West-Friesland uren zonder water te zitten. De website van PWN was toen al snel overbelast en ook telefonisch was men niet bereikbaar. Sites als www.Hoorngids.nl wisten die avond wel voor snelle informatie te zorgen, maar rampenzender Radio Noord-Holland kwam te laat in aktie.
 
Uit een recent gehouden onderzoek blijkt dat er veel verbeterd moet worden. Niet alleen het publiek, maar ook gemeentebesturen, moeten beter geïnformeerd worden.

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland hebben het COT, het instituut voor veiligheids- en crisismanagement, gevraagd om de procedures en werkwijzen rond een waterleidingcrisis te beoordelen. Door een waterleidingbreuk in Hoorn zat in september een groot gedeelte van Noord-Holland Noord ruim 3 uur zonder water. De belangrijkste conclusie van het COT is dat de samenwerking tussen de betrokken organisaties beter kan. Ondermeer moet worden geïnvesteerd in het ’elkaar kunnen vinden’ en ’weten welke rol is weggelegd voor de verschillende partijen.

In het COT-rapport wordt het belang van goede samenwerking en afstemming benadrukt. Betrokken partijen moeten zich ervan bewust zijn dat zij bij zulke incidenten wederzijds van elkaar afhankelijk zijn. Helderheid over verantwoordelijkheden en taken is daarbij van cruciaal belang. Hierbij wijst het COT nadrukkelijk op het op een consistente manier omgaan met zogenaamde opschalingsprocedures.

Ook moet duidelijk zijn hoe bevoegdheden in een dergelijk proces zijn geregeld. Het incident maakte bijvoorbeeld duidelijk dat het bij de verschillende partijen niet bekend is wie een kookadvies mag geven. Mede door het niet juist toepassen van de procedures en interpreteren van bevoegdheden is tijdens het waterincident in de situatie in Hoorn vertraging ontstaan in het informeren en alarmeren van de bewoners van het gebied.

Daar komt bovenop dat tijdens het incident is gebleken dat publieksinformatie vanuit PWN moeizaam tot stand kwam. De website van het waterleidingbedrijf was onbereikbaar en het publiekstelefoonnummer raakte snel overbelast. Hierdoor konden inwoners uit Noord-Holland Noord niet bij het PWN terecht. Later op de avond is door PWN een callcenter ingeschakeld. Maar omdat dit nummer zowel in- als extern onvoldoende werd gecommuniceerd kwamen er relatief weinig telefoontjes binnen.

Ook over het wel of niet in werking zetten van de regionale rampenzender RTV Noord-Holland is het rapport stellig: ”De rampenzender is te laat ingeschakeld’. Geconstateerd wordt dat het Regionaal Beleids Team (RBT) heeft gewacht met het in werking stellen van de rampenzender. Als reden wordt door het RBT opgevoerd dat te weinig zekerheid bestond over de aard en omvang van het incident. Ook de onduidelijkheid over de verwachte duur van de wateruitval en de eventuele maatregelen die genomen zouden moeten worden (zoals bijvoorbeeld een kookadvies) heeft het RBT doen besluiten het in werking zetten van de rampenzender aanvankelijk aan te houden. De evaluatie stelt vast dat dit beter moet. Een calamiteitenzender is niet alleen van groot belang voor het doorgeven van urgente informatie maar kan ook worden ingezet voor het doorlopend informeren van de bevolking over wat er speelt.

De Veiligheidsregio en PWN hebben, mede naar aanleiding van het incident in Hoorn onderzocht hoe de gezamenlijke crisisbestrijding kan worden verbeterd. Op basis van de uitkomsten van de evaluatie hebben de betrokken organisaties inmiddels al een groot aantal maatregelen doorgevoerd. Centrale vraag daarbij is wanneer de verantwoordelijkheid van het waterleidingbedrijf stopt en die van de overheid begint. De calamiteitenplannen van Veiligheidsregio en PWN worden op elkaar afgestemd. Om voortaan beter gebruik te maken van de regionale rampenzender zijn ook hier de contacten aangehaald. RTV Noord-Holland wordt ondermeer betrokken bij door de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord te houden oefeningen.
Een van de concrete stappen die PWN, de Veiligheidsregio’s Noord-Holland Noord en Kennemerland en de Provincie Noord-Holland hebben genomen, is het organiseren van een symposium over crisisbeheersing in de Provincie Noord-Holland. Tijdens dit symposium gaan de betrokken partijen met elkaar onderzoeken waar zij provinciebreed mogelijke verbeteringen kunnen realiseren. Dit symposium vindt 3 maart 2008 plaats en staat onder leiding van de Commissaris van de Koningin.

Reacties
Reactie: (bandy)
12-12-2007, 13:46
Winst en veel verdienen aan de burger is het grootste belang.