Uit een bijlage bij een brief die minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat op 4 december 2009 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, blijkt dat een subisieaanvraag van Hoorn niet is gehonoreerd omdat deze te laat binnenkwam. 37 Gemeenten gingen Hoorn voor met hun aanvraag. Zij kregen in totaal ruim 143 miljoen euro uitgekeerd.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VWS) heeft tot tweemaal toe een subsidie aan gemeenten ter beschikking gesteld voor zogenaamde ’spoorse doorsnijdingen’. Hiermee konden gemeenten knelpunten met overwegen in hun gemeente aanpakken. De eerste keer was in 2006, de tweede keer was in 2008. Met de subsidies dekte het Rijk 25% van de kosten voor de ondertunnelingen.
Een woordvoerder van het ministerie van VWS heeft aangegeven dat er geen derde tranche te verwachten is. Het ministerie gaat vooralsnog inzetten op het opheffen van knelpunten op de lijn Alkmaar-Eindhoven, omdat de NS daar met een metro-frequentie willen gaan rijden.
Op dinsdag 7 april 2009 ging de gemeenteraad van Hoorn unaniem akkoord met de plannen voor een nieuwe toegangsweg naar de Hoornse binnenstad. De Task Force Ruimtewinst van de provincie adviseerde een nieuwe weg die bij Dampten onder het spoor door gaat als oplossing voor een van Hoorns grootste verkeersknelpunten, de entree van de stad vanaf de Provincialeweg. De gemeenteraad stelde 16 miljoen euro beschikbaar voor de benodigde 32 miljoen euro. Gerekend was op een Rijksbijdrage van 8 miljoen euro.
Lees hier de bijlage waar het mislopen van de 8 miljoen uit blijkt:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/20098574%20bijlage_tcm195-268276.pdf