Poort van Hoorn? Democratie of technocratie in Hoorn? Visie op tunnel of Tunnelvisie? Ramp voor of redding van Hoorn?
Zorgen de vertegenwoordigers van 22 organisaties en bedrijven er voor dat op een eerlijke wijze in onze stad 45 miljoen Euro goed wordt besteed? Voelt u zich vertegenwoordigd? Geeft Oud-Hoorn uw mening weer? Of de Kamer van Koophandel? Of de schouwburg-directie? De Fietsersbond misschien? Of wordt u als burger vertegenwoordigd door de HOF? Of de VVV? Of Prorail? Of Albert Heijn?
KLANKBORDJE
22 deelnemers aan de Klankbordgroep Poort van Hoorn moeten een democratisch inspraaksausje zijn over de besteding in onze stad van in ieder geval 45 miljoen Euro. Weet u wat deze Klankbordgroep namens de achterban heeft geroepen? Ze zijn in september officieel geïnstalleerd. En sindsdien enkele malen bijeengekomen. Verder kunnen zij op www.poortvanhoorn.nl ”in een afgeschermde omgeving met elkaar informatie uitwisselen”... Wat zij namens u en mij hebben besproken mogen wij niet weten. Het openbare deel van deze site geeft daar geen helderheid over. 14 december 2011 hebben zij hun 4e klankbordgroepbijeenkomst Poort van Hoorn gehad, meer mogen we niet weten. Alleen Oud-Hoorn heeft naar buiten gebracht hoe zij tegen de plannen aankijken. Wat de mening van bv de VVV, Albert Heijn of de HOF is, hoeven wij, gewone burgers niet te weten...
SCHIJNDEMOCRATIE
Er is notabene een Forum te vinden op www.poortvanhoorn.nl. Dat lijkt heel leuk, maar er heeft nog niemand een reactie of bericht geplaatst! Niet vreemd als je de site bekijkt en de informatie tot je neemt. Dit nodigt niet uit tot meepraten of meedenken. Dit is schijndemocratie zoals we al te vaak in onze mooie stad hebben gezien. Je betrekt wat mensen bij een project, legt ze plannen voor waar nog een beetje ’aanpassingsruimte’ in zit en je kunt als ambtenaar, raadslid en wethouder volhouden dat er sprake was van inspraak, overleg, ja zelfs democratie... B.llsh.t!
45 MILJOEN
En wat doet de door u en mij gekozen gemeenteraad? Geen f.ck! Ja natuurlijk gaat ’links’ als oppositiepartijen een beetje protesteren, maar CDA, D66, VVD, VOCHoorn en HoornsBelang zullen uiteindelijk allemaal meelopen met het College-voorstel om 45 miljoen Euro uit te geven aan een tunnel waarvan we niet weten of het voor oplossingen zorgt.
HANDTEKENING
Komende donderdagochtend worden er enkele handtekeningen geplaatst waarmee de komst van de peperdure tunnel onder het spoor van het Keern een feit is. Nog niet zo lang geleden wekte wethouder Louwman de indruk dat de tunnel nog niet zeker was en dat er nog niets te zeggen was over de uiteindelijke kosten (kon 30 maar ook 90 miljoen zijn...), maar donderdag wordt gewoon al voor de tunnel getekend! Niets weg terug of plannen nog kunnen aanpassen. Niets echte inspraak of onderwerp bij verkiezingen een serieuze rol laten spelen. Nee hoor, lees maar:
”Op donderdag 5 januari 2012 ondertekenen de gemeente Hoorn en ProRail het plan van aanpak “Onderdoorgangen Poort van Hoorn”. Het plan van aanpak betreft een twee belangrijke infrastructurele werken binnen de Poort van Hoorn. Met dit project probeert de gemeente het stationsgebied toekomstbestendig te maken. Aandachtspunten daarin zijn: bereikbaarheid, parkeren, openbaar vervoer en leefkwaliteit. In dat kader heeft de gemeente een plan gemaakt voor een nieuwe ontsluitingsweg voor haar binnenstad: de Carbasiusweg.
Zodra deze nieuwe weg is aangelegd kan het Keern worden omgevormd tot volwaardige fietsroute. De Carbasiusweg en het Keern krijgen beide een ongelijkvloerse kruising met het spoor. Daarnaast krijgt het Keern ook een ongelijke kruising met de Provincialeweg. Voor het maken van spoorkruisingen is ProRail verantwoordelijk. Op basis van het plan van aanpak gaat ProRail nu het hele werk verder laten uitwerken. Dit betreft dus de volledige aanleg van de Carbasiusweg en het compleet omvormen van het Keern tot fietsroute.
De planning is dit werk medio 2013 aan te besteden. De start uitvoering van de Carbasiusweg is gepland begin 2014. De ondertekening van het plan van aanpak is een belangrijke stap in die richting.”
IN 2014 BOREN
Tot zover de aankondiging van de ondertekening van de eerste onderdelen van de Poort van Hoorn (verwoord door afdeling Voorlichting), de boormachines kunnen de motoren al starten, er is geen weg terug meer! In 2014 wordt gewoon gegraven en geboord voor de tunnel van minimaal 45 miljoen! En Hoorn maar op alle fronten bezuinigen, ja bij die toneelclub konden we ook nog wel 500 euri wegslepen en ja de parkeertarieven moesten omhoog.
BOOS
Ik ben boos! Vooral omdat er met een website-tje, een klankbordgroepje, een uitlegje van de wethouder gedaan wordt alsof wij, inwoners van Hoorn, anno 2012 zitten te wachten op een tunnel van 45 miljoen, zonder enige garantie dat dit de binnenstad, de middenstand, het toerisme, de bewoners iets beters brengt. Van uw volksvertegenwoordigers moet u het ook niet hebben: die keken er naar, dronken een borrel, verzonden een Tweet, durven geen mening te hebben...
Hans Stuijfbergen
een boze Horinees
PS: Lees ook deze column met 6 redenen waarom ik geen voorstander ben van deze tunnel:
http://www.hoorngids.nl/nw-7951-7-3364003/nieuws/geen_tunnel_maar_skyway_voor_hoorn.html?page=1