De eisen die Hoorn aan de leverancier (bv 15 jaar onderdelen naleveren) en de kantoormeubels (sommige stoelen met elektrische hoogteverstelling en display) stelt, lijken ook wel erg hoog. En velen zullen in deze tijden van bezuinigingen verbaast zijn over de uitgangspunten voor deze aanbesteding. Er worden overigens 30 bureaus, 5 tussenschotten, 100 bureaustoelen, 10 lage kasten, 100 vergaderstoelen, 8 bedden, 8 kledingkasten en 8 stoelen besteld bij de winnaar van de aanbesteding. De bedden zijn bestemd voor de brandweerlieden die ’s nachts op de kazerne verblijven: ”Vanwege 24-uurs diensten moet er in de brandweerkazerne op de Nieuwe Wal slaapkamers worden ingericht. Dit zijn eenvoudig ingerichte kamers.”
Behalve bedden worden ook vergader- en relax stoelen voor de brandweerkazerne gezocht: ”Voor de brandweerkazerne op de Nieuwe Wal zijn we op zoek naar nieuwe vergaderstoelen. Deze moeten dezelfde uitstraling hebben als de vergaderstoelen in de nieuwe kazerne op de Oude Veiling in verband met het eventueel uitwisselen van stoelen. Voor de medewerkers die 24-uurs dienst draaien zijn we op zoek naar relaxstoelen.” Aldus de aanbesteding. Dus omdat er in de nieuwe brandweerkazerne nieuwe stoelen zijn gekomen, moeten op de ’oude’ brandweerkazerne nu ook dezelfde nieuwe stoelen komen.
De stoelen worden blijkbaar tussen de kazernes geregeld uitgeleend.
Lees hier het artikel van GeenStijl.nl:
GeenStijl geeft gemeente Hoorn gouden tip
Aanbestedingsregels zijn vaak te zot voor worden, met name als ze door Europa gedicteerd worden. Zie ook de gemeente Hoorn. Daar wil men het gemeentehuis en de brandweerkazerne opnieuw inrichten. De brandweerkazerne, daar zeggen we niks over. Brandweermannen zijn helden en verdienen het beste van het beste. Maar van de aanbesteding van het luxueuze kantoormeubilair voor het gemeentehuis wordt een heuse wedstrijd gemaakt. Check die gunningsleidraad (PDF-alert). Vijf ondernemers die een proefopstelling mogen maken, waaruit een driekamp van de drie beste te voorschijn komt. Maar niet te goedkoop, he! Want een ambtenaar zit immers van 9to5 half tien tot half vijf op zijn stoel en achter zijn bureau zuurstof te verspillen en eist dan het graag het grootste comfort op gemeenschapskosten. Behalve dan voor die vijf procent lichamelijke freaks bij de gemeente Hoorn die aan geen enkele menselijke maatstaf voldoet qua stoel. Geluidsloos elektrisch verstelbare bureautafels met een display voor de hoogte-indicatie FOR THE WIN! O ja, en om er zeker van te zijn dat kleine ondernemers geen enkele kans maken (buiten de ervaringseisen), moeten alle onderdelen van al het meubilair nog zeker vijftien jaar nageleverd kunnen worden. Toe maar. Hoe dan ook, het is een orgie van dure, bureaucratische, ondernemers hatende regelneukerij, deze aanbesteding. En dit is nog maar één aanbesteding van zomaar een gemeente. Zo zijn er talrijke. Terwijl het zoveel makkelijker kan. Er staan een miljoen bureaustoelen op Marktplaats en 500k bureaus op Speurders. Wacht, we helpen even mee: als ze snel zijn kan de gemeente Hoorn hierrr bieden en voor goedkoop containers vol kantoormeubilair aanschaffen voor weinig. Tel uit je winst.
Klik op onderstaande link voor het artikel inclusief links en reacties:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/06/gemeente_hoorn_aanbesteding.html