• Sjaak Grosthuizen
  • Frederik de Groot
  • Radio Actueel
  • Speciale uitzendingen
  • Puur Hoorn
  • Wie is wie?
  • Over ons
  • Vriend worden
  • Sjaak Grosthuizen
  • Riet van der Lee
  • Wally Ooms
  • Johan van der Tuin
  • Edo van Eekeres
  • Jan-Simon Minkema
  • Stuurman aan wal
  • Verhalen
  • Binnenstad
  • Hoorn-Noord
  • Venenlaankwartier
  • Grote Waal
  • Risdam-Zuid
  • Nieuwe Steen
  • Risdam-Noord
  • Kersenboogerd
  • Bangert-Oosterpolder
  • Blokker
  • Zwaag
  • Overleg Binnenstad
  • Overleg Grote Waal
  • Overleg Kersenboogerd
  • Overleg Risdam-Noord
  • Overleg Risdam-Zuid / Nieuwe Steen
  • Overleg Hoorn-Noord
  • Overleg Venenlaankwartier
  • Overleg Blokker / Zwaag
  • Overleg Bangert en Oosterpolder
overzicht

Wooncompagnie laat huurders hun verhaal doen tijdens Luisterpanel

Bewoners geven hun ongezouten mening en delen positieve ervaringen

Luisterpanel Wooncompagnie

Gepubliceerd: 18-05-2022 | 12:43:26

Laatst gewijzigd: 18-05-2022 | 12:43:26

HOORNGIDS REGIO | ”Dat we als huurders konden vertellen waar we in de dagelijkse praktijk tegenaanlopen, vind ik een goede zaak. Ik denk dat we met elkaar de nodige tips hebben kunnen geven waar Wooncompagnie mee aan de slag kan gaan.” Dat zegt Linda Deutekom (46) uit Winkel, één van de deelnemers aan het Luisterpanel dat Wooncompagnie onlangs hield. 

Met het Luisterpanel wil de corporatie bij de medewerkers extra bewustwording creëren voor verbeteringen in de dienstverlening. Verbeteringen die volgens de deelnemende huurders gewenst zijn. Het Luisterpanel werd georganiseerd door het KWH, het landelijke kennis- en kwaliteitscentrum voor en door woningcorporaties.

Uiteenlopende thema’s
Twee uur lang luisteren naar huurders zonder dat je zelf iets kunt zeggen. Dat was de gedachte achter het Luisterpanel. Wooncompagnie nodigde twaalf huurders uit die onder begeleiding van een onafhankelijke gespreksleider in gesprek gingen over uiteenlopende thema’s waar huurders regelmatig mee te maken hebben. Vanuit een andere ruimte keken en luisterden ruim twintig medewerkers van Wooncompagnie ‘live’ mee. 

Leren luisteren
”Wat het Luisterpanel mij heeft geleerd, is dat luisteren zonder meteen een oordeel te vormen heel lastig is”, zegt Roeland Gravestein, Manager Bewoners. ”Dat is hard werken en toch is echt luisteren essentieel: alleen zo ontdek je wat een huurder bedoelt en waar deze naar op zoek is. Binnen de koers die Wooncompagnie de komende jaren vaart staat ‘beter leren luisteren’ daarom hoog op de agenda. Door ons nog meer te verdiepen in wat huurders beweegt en hoe zij ons als verhuurder ervaren, kunnen we ze beter van dienst zijn. Het Luisterpanel is daar een mooi voorbeeld van. Het heeft een aantal praktische zaken opgeleverd waar we zeker mee aan de slag gaan.”

Meer controle
Zo stelde Luuk Franke (71) uit Blokker dat Wooncompagnie wat hem betreft meer controle zou moeten uitoefenen op werkzaamheden die door derden worden uitgevoerd, zoals het schoonmaken van openbare ruimtes: ”In ons complex liet dat enige tijd te wensen over. Je kunt als corporatie niet denken: het zal wel goed gaan en als er iets mis is, dan horen we het wel.” Linda Deutekom bracht naar voren dat Wooncompagnie vooral ook oog moet houden voor praktische zaken: ”Veel dingen worden achter het bureau bedacht, maar wij wónen er.” Ze kwam met het voorbeeld van een naar binnen draaiende balkondeur, waar alleen een speciale, kostbare hor in past. ”Niet echt praktisch, zeker niet als je het over betaalbaarheid hebt.”

Een verademing
Kees van Noorloos (71) uit Wieringerwerf plaatste kanttekeningen bij de bereikbaarheid van de afdeling Klantcontact rond de lunch en volgens Laura Leeuwis (36) uit Monnickendam kunnen simpele overlastzaken sneller worden opgelost. Zij heeft de indruk dat intern soms onduidelijkheid heerst over wie precies actie moet ondernemen en dat het probleem als een hete aardappel wordt doorgeschoven. Albert Huizinga (64) uit Purmerend beaamde dat: hij worstelt al jaren met overlastproblemen en voelt zich door de corporatie niet gehoord. ”Dat ik in het panel ongestoord mijn hart mocht luchten, was een verademing. Eindelijk kon ik vertellen wat me dwars zat.”

Actiepunten
Roeland Gravestein: ”Van het Luisterpanel is een video gemaakt die we intern met de collega’s gaan delen. Het is van belang dat alle collega’s de ervaringen van onze huurders horen. De verschillende teams gaan met elkaar in gesprek om te onderzoeken wat op hun werk van toepassing is. De teams zullen dit omzetten in concrete acties die onze klantgerichtheid zullen versterken. Ik ben heel blij met alle input die de huurders ons hebben gegeven. Maar ik ben ook geschrokken van de machteloosheid die onze bewoners in sommige situaties kunnen voelen. De oplossing van een probleem zit vaak in kleine dingen, zoals het geven van oprechte aandacht, samen zoeken naar oplossingen, maar ook het creëren van duidelijkheid.”

Positieve feedback
Er was ook positieve feedback. Zo zien de meeste huurders Wooncompagnie als een sociale en betrokken verhuurder. ”Naast het verduurzamen van woningen vind ik het beleid van Wooncompagnie, om de prijzen van (sociale) huurwoningen laag te houden, heel erg goed”, stelde Laura Leeuwis. Kees van Noorloos voegde daaraan toe: ”Ik huur al veertig jaar van Wooncompagnie en in al die jaren heb ik vooral positieve ervaringen opgedaan.” Ook Luuk Franke zegt in de dertien jaar dat hij bij Wooncompagnie huurt ”altijd correct te zijn behandeld”. Volgens Linda Deutekom is Wooncompagnie een heel goede organisatie met oog voor haar huurders en de omgeving, maar dat wil niet zeggen dat er geen zaken verbeterd kunnen worden. ”Hopelijk helpen onze tips.”

Gerelateerde artikelen


10-05-2022 - Wooncompagnie uit Hoorn start pilot voor woning splitsen
15-02-2022 - Huisfotograaf Wooncompagnie wint prestigieuze Zilveren Camera-prijs
30-11-2021 - Wooncompagnie bouwt appartementen voor cliënten Leekerweide in voormalig wijksteunpunt Nibbixwoud

Tags


wooncompagnie , luisterpanel

Overig nieuws


04-07-2022 | 20:29:00 - Tentoonstelling bij Oud Hoorn 'Uit eigen bezit’
04-07-2022 | 17:43:38 - Kopstaartbotsing op Provincialeweg in Hoorn
04-07-2022 | 17:32:00 - Auto op zijn kant op Zwaagmergouw door ongeluk
04-07-2022 | 17:27:00 - Activiteiten van Pisa in juli
04-07-2022 | 17:23:50 - Boa’s met korte wapenstok en handboeien
04-07-2022 | 17:13:27 - Ruim 42.500 peuken geraapt in West Friesland
04-07-2022 | 15:14:00 - Ronde van Nibbixwoud terug van weggeweest (video)
04-07-2022 | 10:47:00 - 14-jarige jongen beroofd aan de Van Dedemstraat
04-07-2022 | 09:53:23 - Nieuwe expositie Expoost: Focus op Oekraïne
04-07-2022 | 09:13:00 - Ronde van de Westfriese Omringdijk weer een groot succes!
04-07-2022 | 08:05:00 - Groot alarm voor omgeslagen opblaaskano ter hoogte kust Wijdenes
03-07-2022 | 12:52:00 - Bewoners Poolster voelen zich onveilig door toenemende overlast
03-07-2022 | 09:56:25 - Wie gaat er mee met de VNG?
02-07-2022 | 21:44:26 - Scooterrijder in botsing met auto in Bovenkarspel
02-07-2022 | 16:23:20 - Kom tijdreizen door de aarde bij MAK Blokweer
02-07-2022 | 13:20:29 - Lunchconcert in de Hoornse Koepelkerk met hoboïste Marlies van Gangelen
02-07-2022 | 13:07:00 - Banken slaan handen ineen
02-07-2022 | 09:53:12 - Gevelsteenwandeling met Oud Hoorn gids
01-07-2022 | 20:40:00 - Gezocht: Culturele activiteiten voor de Cultuurweek 2022
01-07-2022 | 19:08:00 - Excuses van provincie Noord-Holland voor slavernijverleden
01-07-2022 | 15:17:00 - Persoon aangereden door trein op overweg bij de Maasweg
01-07-2022 | 07:40:07 - Auto vakantieklaar? Rijden maar!
30-06-2022 | 21:16:27 - Spetterend brandweerfestijn bij het stoommachinemuseum
30-06-2022 | 20:58:37 - Kunst in de Kas is vijf jaar jong
30-06-2022 | 14:16:28 - Museumstoomtram brengt Amsterdamse toerist deze zomer naar Hoorn en Medemblik
29-06-2022 | 18:03:39 - Bussen streekvervoer rijden niet door cao-acties
29-06-2022 | 13:40:04 - Stroomnet in Noord-Holland is zo goed als verstopt
29-06-2022 | 11:44:15 - Wie wordt de Klimaatburgemeester van Hoorn?
29-06-2022 | 10:10:32 - Laatste raadsvergadering voor zomerreces
28-06-2022 | 23:18:00 - Vraag vóór 1 september 2022 je huur- of zorgtoeslag over 2021 aan 
28-06-2022 | 16:10:54 - Vrijspraak voor betrokkenheid bij dood Dimitri

Laatste nieuws

Tagcloud


  • binnenstad
  • brandweer
  • coronavirus
  • hoorn
  • kersenboogerd
  • ongeval
  • politie
  • politiek
  • rivm
  • sport

Recente reacties


Marianne

03-07-2022 | 19:49:17
Als ik op zondags van mijn werk kom en ik nog even boodschappen wil doen zie je de dealers echt wel staan in hun auto. Dit is om 17. 20 uur. Ik rijd op mijn fiets ook altijd naar de voorkant want de a…

Marlies

02-07-2022 | 11:45:20
Hoe weet u dat dat er zoveel mensen er waren Aan het kijken waar stond U er zelf toch ook zo lang bij anders Weet u dat niet dus oordeel niet over een ander als je dat zelf ook doet want anders kent u…

Frank

01-07-2022 | 22:48:04
Triest ongeluk, jammer er zoveel mensen het leuk om langdurig dit te gaan bekijken, Walgelijk. Leg wat bloemen neer. Frank

Zoeken in nieuws


Zoek

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

HoornRadio / HoornGids
Atoomweg 12
1627 LE Hoorn
redactie@hoorngids.nl

Laat hier uw tip achter


 

Adres


  • HoornRadio / HoornGids
  • Atoomweg 12
  • 1627 LE Hoorn
  • redactie@hoorngids.nl

Locatie


Zoeken


 

Updates via e-mail?


FacebookTwitterLinkedIn

 

Sitemap


Adverteren

Colofon

Tips en Contact

Fotopagina

>

 

Copyright 2022 - HoornRadio / HoornGids
Inloggen | Sitehand - Flexibele website | Ziber - Mobiele website met CMS