HOORNGIDS POLITIEK - VERSLAG PETER URSEM | Ruim 2300 pagina’s tekst lagen er ter voorbereiding van de vergadering van de raadscommissie en dat ook nog aangeleverd kort voor de vergadering en nota bene in verkiezingstijd. Dit brengt Arnold Wegner (PvdA) tot de verzuchting dat dit nauwelijks kon leiden tot goede voorbereiding. Hij stelt voor de vergadering uit te stellen. Hoewel dit door andere fracties ook zo gevoeld wordt, is er toch voorkeur van de meerderheid om de vergadering voort te zetten. Omdat het huidige bestemmingsplan over het stationsgebied geen ruimte geeft om daar ook woningen neer te zetten is er een noodzaak dit te wijzigen.
Insprekers
Namens de Inspraak Werkgroep Stationsgebied spreekt Annette Dontje haar zorgen uit over de plannen. Het appartementencomplex dat er gebouwd gaat worden. Ze pleit voor één rooilijn voor de woongebouwen daar. Ook is er geen instemming met het plan voor een bovengrondse traverse. In een pamflet worden de raadsleden geïnformeerd over hun wensen. Tevens ligt er de wens voor ondergrondse fietsenstallingen.
Ook de werkgroep ’De Betrokken Poorter’ laat bij monde van Paul Stumpel weten niet blij te zijn dat beloften over een ondergrondse garage bij het station niet nagekomen lijken te worden.
Ook Fred Veerman spreekt zijn ongenoegen uit over de reacties van het college op voorstellen van de werkgroep. ”Die zijn niet juist.”
Bedenkingen bij raadsfracties
Ook bij raadsfracties leven bedenkingen. De grootte van de parkeergarage ten noorden van het station en ondergronds of bovengronds houdt de gemoederen bezig. Een ondergrondse garage bij de Noorder Veemarkt wel of niet in verbinding met de tunnel onder het spoor door.
Fractie Tonnaer
Roger Tonnaer (Fractie Tonnaer) betreurt het dat in het huidige voorstel te weinig is gedaan met voorstellen van ’De Betrokken Poorter’. Geen hotel aan de zuidkant van het station, maar woningbouw achter één rooilijn en een ondergrondse garage voor 750 auto’s zijn enkele zaken die deze fractie graag wel gerealiseerd wil zien.
VVD Hoorn
Het realiseren van parkeerplaatsen dichter bij of zelfs in het centrum lijkt Rob Droste (VVD) een goed plan. Hij ziet het beknotten van parkeeruitbreidingen als een links plan dat best mag sneuvelen.
Hart van Hoorn
Menno Jas (Hart van Hoorn) pleit voor betere toegankelijkheid van het centrum met de auto. ”De raad wordt verkeerd geïnformeerd en de lokale economie wordt de nek omgedraaid.”
Sociaal Hoorn
Gesprek met Jeroen van der Veer over kritiek op plannen voor de Poort van Hoorn
LUISTEREN NAAR HET INTERVIEW (4.05 min.)
Jeroen van der Veer (Sociaal Hoorn) vraagt de wethouder waaraan de raad nog mag sleutelen. Hij ziet de 50 jongerenwoningen geschrapt uit het eerdere voorstel omdat het niet past in het businessmodel. Ook hij wil ondergronds parkeren, zodat bovengronds woningen kunnen worden gebouwd. Ook bij hem is een voorkeur voor één rooilijn voor de gebouwen aan de zuidkant van het spoor.
ÉénHoorn
Peter Peerdeman (ÉénHoorn) wijst nog even op het gevaar een belangrijke subsidie mis te lopen wanneer dit plan niet doorgaat. Hij ziet toch de positieve kanten in het plan. ”Natuurlijk jammer dat niet alle wensen kunnen worden uitgevoerd, maar dat is onvermijdelijk.”
Hoorn Lokaal
Ook John Halsema van Hoorn Lokaal laat doorschemeren zich voor een groot deel te kunnen vinden in de geschetste plannen. Hij noemt daarbij de parkeergarage.
ChristenUnie
Jacob Jan Kooyman van Guldener (ChristenUnie) stelt voor om de woonoppervlaktes van te plannen woningen iets te verkleinen, zodat er meer betaalbare woningen, ook voor jongeren, neergezet kunnen worden.
PvdA
Arnold Wegner (PvdA) hoopt dat er toch weer beter wordt gekeken naar de voorstellen van ’De Betrokken Poorter’, zeker voor wat betreft de realisatie van een ondergrondse garage.
GroenLinks
Het gaat om woningen, stelt Roy Drommel (GroenLinks) en er zijn ontzettend veel partijen bij betrokken. Er zijn nu woningen nodig en hij geeft elke deelnemende partij een compliment dat men er uitgekomen is, ook al is het niet perfect.
D66
Ook Sabine Bruijne (D66) deelt die positieve houding, hoewel ook voor deze fractie niet alle wensen vervuld konden worden.
Wethouder Axel Boomgaars
Gesprek met wethouder Axel Noomgaars over De Poort van Hoorn
LUISTEREN NAAR HET INTERVIEW (4.12 min.)
Wethouder Axel Boomgaars tracht de commissie mee te nemen in de overwegingen van het college. Hij schetst de vooravond van een grote verandering van de stad. Een kwaliteitsslag en dat gaat niet vanzelf. ”We krijgen niet alles wat we willen, de businesscase knelt soms.” Hij staat voor de organisatie en hij heeft vertrouwen in de geleverde getallen en feiten. ”We kunnen de bonnetjes laten zien”, zegt hij. Hij is niet blij met poeha-reacties van sommige partijen. De diverse ideeën over ondergronds parkeren en de rooilijn aan de zuidkant zijn moeilijk financieel rond te krijgen. Hij snapt het ongemak over het schrappen van 50 jongerenwoningen, maar zal zoeken naar mogelijkheden om die op een andere locatie toch te realiseren. ”Participatie betekent niet dat je het daarna altijd met elkaar eens bent. Je blijft diverse belangen tegen elkaar afwegen”, aldus wethouder Axel Boomgaars.
Foto’s:
Artist’s impression Poort van Hoorn: Karres en Brands,
Insprekers: Still van Webcast Gemeente Hoorn
Wethouder: Peter Ursem