• Sjaak Grosthuizen
  • Evert A. van Hoorn
  • Riet van der Lee
  • Wally Ooms
  • Johan van der Tuin
  • Jan-Simon Minkema
  • Stuurman aan wal
  • Verhalen
  • Binnenstad
  • Hoorn-Noord
  • Venenlaankwartier
  • Grote Waal
  • Risdam-Zuid
  • Nieuwe Steen
  • Risdam-Noord
  • Kersenboogerd
  • Bangert-Oosterpolder
  • Blokker
  • Zwaag
overzicht

Column: Wat gaan we doen met de fatbike?

Door Evert A. van Hoorn / Columnist

Wat doen we met de fatbike

Gepubliceerd: 05-08-2024 | 12:00:00

Laatst gewijzigd: 05-08-2024 | 12:09:21

HOORNGIDS COLUMN | In het moderne straatbeeld manifesteren ze zich als imposante reuzen met een robuust karakter: de fatbikes. Deze tweewielers, met hun opvallend brede banden, lijken de belichaming van een nieuw tijdperk. Ze stralen een onmiskenbare allure uit van avontuur en onverzettelijkheid. Maar onder die schijnbare stoerheid schuilt een diepere waarheid over de drang naar controle en macht. In een wereld die gedreven wordt door voortdurende vooruitgang en onmiddellijke bevrediging, worden we geconfronteerd met de uitdaging om de balans te behouden in de complexe interactie tussen mens en machine.

Fatbikes fascineren op een bijna mythologische manier. Hun omvang en robuustheid spreken tot de verbeelding, als een moderne reïncarnatie van kracht en daadkracht die ons diep vanbinnen bezielt. Oorspronkelijk ontworpen voor off-road avonturen, vinden deze stoere tweewielers hun weg naar overvolle fietspaden, waar de veiligheid voor de gewone fietser ernstig in de verdrukking komt. Technologische vooruitgang kan soms onverwachte en onwenselijke gevolgen hebben.

De snelheid die deze all-terrain fietsen kunnen bereiken, doet nauwelijks onder voor die van brommers. Vooral als de krachtpatsers zijn opgevoerd, wanen de bestuurders zich ware Formule 1-coureurs en racen, niets ontziend, als een soort alter ego van Max Verstappen op de openbare weg. Het aantal incidenten waar deze nepfietsen bij betrokken zijn neemt alarmerend toe.

Bij jongeren genieten fatbikes een bijna cultachtige populariteit. De combinatie van snelheid en stoer uiterlijk maakt ze onweerstaanbaar. Maar juist deze groep, met hun bravoure en speelse energie, brengt zichzelf en anderen in levensgevaar. Stel je voor: een druk kruispunt, een tiener die op volle snelheid de bocht om komt scheuren en nauwelijks ontweken kan worden. Dit voorbeeld is niet theoretisch, maar de praktijk van alledag. Het is een bijna-ongeval dat wacht om te gebeuren.

Striktere regelgeving lijkt onvermijdelijk. De oplossing ligt waarschijnlijk in een combinatie van maatregelen. Een mogelijke aanpak zou een categorie-indeling kunnen zijn, zoals die voor bromfietsen. Voor bestuurders van fatbikes zouden dan dezelfde regels kunnen gelden, zoals het behalen van een (bromfiets) rijbewijs en het dragen van een helm. Ook zouden gemeenten in veiligheid kunnen investeren door het verbreden van fietspaden, om de diversiteit aan soorten fietsen in goede banen te leiden en een veilige ruimte voor alle weggebruikers te waarborgen.

Het is duidelijk dat de letterlijk en figuurlijk snelle opkomst van de fatbike, de beleidsmakers volledig heeft overvallen. Er zijn al te veel ongelukken mee gebeurd om nog langer te aarzelen met maatregelen. Waar regelgeving eventueel nog tijd nodig heeft om in wetgeving te gieten, kan wel alvast werk worden gemaakt van voorlichting. Een bewustwordingscampagne over de risico’s en verantwoordelijkheden van het rijden op een dikke bandenfiets, kan bijdragen aan veiliger gedrag op de weg. Voorlichtingsmateriaal kan helpen de gevaren te begrijpen en verantwoorde keuzes te maken.

De opkomst van de fatbike is slechts een van de vele voorbeelden hoe technologie ons leven voortdurend verandert. Het is belangrijk dat we daarin als samenleving tijdig meegaan, zonder onze kernwaarden van veiligheid uit het oog te verliezen.

Het gaat om het bewaren van het delicate evenwicht tussen innovatie en veiligheid, tussen avontuur en verantwoordelijkheid. Maar laten we vooral niet vergeten: fietsen moet wel leuk blijven!

Foto attributen Evert: Aangeleverd
Foto fatbike: Inter Visual Studio

Gerelateerde artikelen


28-10-2024 - Column: De klok terug, maar waarom?
21-10-2024 - Column: De natuurlijke dreiging en die uit onszelf
14-10-2024 - Column: Bestrijding van armoede en ongelijkheid

Tags


evertavanhoorn

Overig nieuws


14-11-2024 | 22:55:00 - Website Streekomroep West-Friesland gelanceerd
01-11-2024 | 15:53:20 - Brief aan Centraal orgaan Opvang Asielzoekers (COA)
01-11-2024 | 11:28:25 - De Noord-Hollandse gemeenten willen ruim 14.000 opvangplekken realiseren voor de spreidingswet
01-11-2024 | 08:43:00 - Hart van Hoorn eist volledige openheid over azc-plannen: WOO-verzoek ingediend
30-10-2024 | 16:40:48 - Vernieuwen riool en nieuwe inrichting Johannes Poststraat
29-10-2024 | 22:49:00 - Historische stoomlocomotief uit 1918 krijgt nieuw leven in Hoorn
29-10-2024 | 22:27:58 - Oud Hoorn: Herleef de kraaktijd in Hoorn met lezing over roerige jaren
29-10-2024 | 20:45:00 - Fractie Breuker geeft reactie over het geschil bij ÉénHoorn
29-10-2024 | 16:37:00 - Verkeer kan weer ongehinderd door op gerenoveerde A7-brug bij Purmerend
29-10-2024 | 08:08:00 - Gemeente Hoorn werkt aan toekomstplan voor sportparken
28-10-2024 | 15:44:00 - Lokale partij ÉénHoorn wenst duidelijkheid en zet juridische stappen tegen de groep Breuker
28-10-2024 | 13:00:00 - Column: De klok terug, maar waarom?
28-10-2024 | 11:58:00 - Resultaten (beker)voetbal 26 en 27 oktober
27-10-2024 | 16:16:00 - Automobilist rijdt lunchroom binnen in Zwaag, pand zwaar beschadigd
26-10-2024 | 23:30:00 - What’s in a name?
26-10-2024 | 18:12:00 - Dode en zwaargewonde bij motorongeval op oprit N307 bij Hoorn
24-10-2024 | 16:45:13 - A.C. de Graafweg (N241) officieel geopend
24-10-2024 | 11:20:00 - Feestelijke intocht Sinterklaas in Hoornse haven
23-10-2024 | 01:12:00 - Cultuurnota op nieuwere leest
22-10-2024 | 22:55:00 - Charles Webster vervangt tijdelijk raadslid Aart Ruppert
22-10-2024 | 22:42:00 - Raad akkoord met indeling parkeerzones met hoger tarief voor de binnenstad
22-10-2024 | 22:38:00 - Deel van het stadhuis monument?
22-10-2024 | 22:31:00 - Begrotingswijziging opnieuw in stemming
22-10-2024 | 22:21:00 - Recreatievisie West-Friesland geaccepteerd
22-10-2024 | 15:26:45 - Luisteren en schaken in Bibliotheek Hoorn
22-10-2024 | 12:18:00 - Dodelijk ongeluk bij Oostereiland in Hoorn
22-10-2024 | 08:24:00 - Raad Koggenland verwerpt plan voor groot asielzoekerscentrum bij de Leekerlanden
21-10-2024 | 15:36:00 - Fietser ernstig gewond bij aanrijding met bestelbus in Zwaag
21-10-2024 | 12:00:00 - Column: De natuurlijke dreiging en die uit onszelf
21-10-2024 | 11:40:00 - Resultaten voetbal 19 en 20 oktober [video]
20-10-2024 | 19:50:01 - Station Hoorn Kersenboogerd in verbouwing: Vervangend busvervoer en wegafsluitingen

Laatste nieuws

Tagcloud


  • binnenstad
  • coronavirus
  • enkhuizen
  • hoorn
  • kersenboogerd
  • ongeval
  • politie
  • politiek
  • sjaakgrosthuizen
  • sport

Recente reacties


Anton Greefkes

26-06-2025 | 12:30:07
Mooi om uiteindelijk mijn voorstel om de Risdam Noord en de Compagnie een veilige fietsverbinding te geven verwezenlijkt te zien worden.

Hans Bruynsma

15-12-2024 | 12:51:29
De toedracht? Eerder de oorzaak! Dat is de zgn. Groene Golf voor verkeer op de Provinciale Weg. Je kunt als voetganger en fietser drukken wat je wilt op de ''aanmeldknop'', het snelle verkeer mag blij…

Hans Bruynsma

15-12-2024 | 12:47:16
Beste Hester, Hoorn is -net als Purmerend overigens- overvol: Met Amsterdammers die de overloop ingestuurd zijn, Maar als jij voor hen nog betaalbare woonruimte in Amsterdam weet, komt er in Hoorn en …

Zoeken in nieuws


Zoek

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

HoornRadio / HoornGids
Atoomweg 12
1627 LE Hoorn
redactie@hoorngids.nl

Laat hier uw tip achter


 

Adres


  • HoornRadio / HoornGids
  • Atoomweg 12
  • 1627 LE Hoorn
  • redactie@hoorngids.nl

Locatie


Zoeken


 

Sitemap


Adverteren

Colofon

Tips en Contact

Fotopagina

 

Copyright 2025 - HoornRadio / HoornGids
Inloggen | Ziber Website